اخبار گردشگری

۷۰ طرح تاریخی همدان مرمت و کاوش می‌ شود

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، احمد ترابی افزود: آثار و بناهای تاریخی بر جای مانده از گذشته‌ های دور، اهمیت و جایگاه باارزشی در حفظ اصالت و انتقال فرهنگ گذشتگان دارد؛ لذا حفظ و مراقبت از این آثار در جهت حفظ فرهنگ و تمدن گذشتگان از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی بیان کرد: مرمت آرامگاه بوعلی، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان، بازار قدیمی شهر همدان، کاروانسرای قلم‌ داری و بدنه میدان امام خمینی (ره) از جمله طرح های درنظر گرفته شده برای سال ۹۷ است.
معاون میراث فرهنگی اداره ‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه تمامی شهرستان ‌های استان از طرح های مرمتی، کاوش و تعیین حریم برخوردار می شوند، ادامه داد: بیشترین طرح ها در شهرستان همدان و کمترین آن در فامنین اجرایی می ‌شود.
ترابی اضافه کرد: تپه نوشیجان ملایر، مدرسه شیخ‌ علی ‌خان زنگنه تویسرکان، امامزاده بدیع ‌الزمان، حمام حاج ‌آقا تراب نهاوند و آب انبار صفوی اسدآباد از دیگرطرح های مرمت، تعیین حریم و کاوش است.
وی خانه حیدری در صالح ‌آباد، حمام تاریخی شهرستان بهار، پل بهادربیگ شهر صالح ‌آباد، حمام سنگی روستای باشقورتاران کبودراهنگ، پل کوریجان و قلعه‌ جوق فامنین را از دیگر طرح های مرمتی، کاوش و تعیین حریم استان در سال ۹۷ برشمرد.
استان همدان که در دامان کوه الوند پهنه گسترانیده با تمدن سه هزار ساله از کهن‌ ترین شهرهای جهان است بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که حدود یک هزار اثر از این آثار ثبت ملی شده است.
این استان با دارا بودن آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی همچون تپه هگمتانه، کتیبه های گنجنامه، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان و جاذبه های طبیعی همچون غار علیصدر هم‌ اکنون به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته می‌ شود.
۱۱۸۱/۲۰۹۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی همدان


آثار باستانی


مرمت و کاوش