اخبار گردشگری

صنایع دستی نیازمند حمایت بیشتر

به گزارش ایرنا، کارشناسان می گویند: رونق صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد در سه بخش استفاده از این کالاهای ارزشمند ایرانی برای تهیه سوغات و هدایا از سوی مردم و دستگاه های اجرایی، افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی و حمایت برای بازار فروش نیازمند توجه بیشتر است.
تا دو دهه پیش در بیشتر خانه های ساکنان کهگیلویه و بویراحمد دار قالی برپا بود و زنان در کنار سایر فعالیت ها در این زمینه فعالیت می کردند اما به تدریج فعالیت در زمینه صنایع دستی کمرنگ شد.
فعالان صنایع دستی نبودن بازار فروش را از جمله مهمترین دلایل کم رونق شدن صنایع دستی در این منطقه می دانند.
در چهار سال گذشته دولت تلاش های گسترده ای را برای رونق صنایع دستی به ویژه در زمینه آموزش و پرداخت تسهیلات انجام داده اما مشکل فروش محصولات تولیدی به قوت خود باقی است.

** لزوم راه اندازی بازارچه های صنایع دستی
یکی از فعالان صنایع دستی گفت: بیشتر فروش صنایع دستی بانوان استان کهگیلویه و بویراحمد در تعطیلات نوروزی است.
فاطمه حسن زاده با اشاره به اینکه در نوروز امسال ۷۰ میلیون ریال انواع محصول صنایع دستی در نمایشگاه ها فروخت ، افزود: در صورت که محلی برای فروش برپا شود با توجه به حضور مسافران و گردشگران درآمد و انگیزه هنرمندان برای تولید بیشتر می شود.
وی بیان کرد: راه اندازی بازارچه های دائمی یکی از مهمترین نیازهای رونق صنایع دستی در این استان است.

**صنایع دستی ظرفیتی برای تهیه سوغات و هدایا
یکی دیگر از هنرمندان صنایع دستی با اشاره به تولید محصولات زیبای صنایع دستی در سال های اخیر به دلیل آموزش های به بافی از مردم خواست به جای تزئین خانه های خود با کالاهای خارجی از صنایع دستی تولید داخل استفاده کنند تا زمینه اشتغال هموطنان فراهم شود.
زهرا احمدی بیان کرد: صنایع دستی می تواند به عنوان سوغات و هدایای ارزشمند نیز خریداری شود.
وی با یادآوری صادرات بخشی از صنایع دستی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی از طریق استان های دیگر از مسئولان استان خواست تا با فراهم کردن زمینه صادرات محصولات زمینه ساز افزایش درآمدزایی در این عرصه شوند.

** فعالیت کمتر از ۳۰ درصد هنرمندان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان ۱۵ هزار نفر هنرمند صنایع دستی آموزش دیده دارد که سه هزار و ۷۰۰ نفر از آنان در این زمینه فعالیت و درآمد دارند.
محمود باقری اظهار داشت: هر یک از هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۴۸ متر مربع محصول تولید می کنند.
وی اظهار داشت: در صورتی که تمام هنرمندان اقدام به تولید کنند، شرایط خوبی برای ارزآوری و اشتغالزایی در این بخش فراهم می شود.

** اقدام های در حال اجرا
باقری تصریح کرد: پرداخت تسهیلات برای ورود هنرمندان به عرصه تولید، افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی با استفاده از الگوسازی واحد، بازاریابی و راه اندازی بازارچه های صنایع دستی از برنامه های امسال در حوزه صنایع دستی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: براساس مصوبه شورای اشتغال این استان شهرداران شهرهای یاسوج، دوگنبدان، دهدشت و سی سخت موظف شدند زمین های مورد نیاز بازارچه های صنایع دستی را تا ابتدای تابستان امسال در ورودی شهرها تامین کنند.
وی بیان کرد: پس از راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در این چهار شهر شهرهای کوچک نیز در اولویت بعدی ایجاد این مراکز هستند.
باقری ابراز داشت: الگوسازی برای رشته های مختلف صنایع دستی با هدف وحدت رویه از دیگر برنامه های امسال است که می تواند به رونق صنایع دستی در این استان کمک کند.
وی بازاریابی و صادرات در استان کهگیلویه و بویراحمد با همکاری کارگاه های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی را از دیگر برنامه های در دست اقدام ذکر کرد و گفت: تحقق این امر کمک بزرگی به رونق صنایع دستی می کند.

** افزایش کارگاه های صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد کارگاه های صنایع دستی این استان نسبت به سال ۱۳۹۲ بیش از ۱۴ برابر افزایش یافته است.
باقری اظهار داشت: تعداد کارگاههای صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد که در سال ۱۳۹۲ هفت مورد بود در پایان سال ۱۳۹۶ به ۱۰۰ کارگاه افزایش یافت.
وی اظهار داشت: ۳۶ کارگاه صنایغ دستی در سال ۱۳۹۶ در این استان دایر شد.
باقری تصریح کرد: هر یک از این کارگاه ها بین ۲ تا پنج فرصت شغلی ایجاد کرده است.
وی گفت: پرداخت تسهیلات اشتغالزا، آموزش های به بافی و ایجاد کارگاه های رنگرزی از جمله حمایت های میراث فرهنگی برای افزایش صنایع دستی است.

** پرداخت تسهیلات
باقری گفت:۲۱۴میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر به اجرای طرج های صنایع دستی این استان اختصاص یافته است که تنها تا پایان تیر فرصت جذب آن وجود دارد.
باقری اظهار داشت: ۱۱۷میلیارد ریال از این میزان برای طرح های مختلف کهگیلویه و بویراحمد تعریف شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این اعتبار در قالب تسهیلات بانکی با سود ۶درصد و با سه سال دوره تنفس به متقاضیان پرداخت خواهد شد.
باقری سقف پرداخت این تسهیلات را ۶۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

** ثبت در آثار ملی
وی افزود: برخی رشته های صنایع دستی این استان مانند گلیم مشته، جاجیم بافی، مشک دوزی، دست بافته گچمه، سیاه چادر بافی، گلیم نقش برجسته و خیش بافی برای حمایت بیشتر در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.

** روستاهای هدف صنایع دستی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستاهای کاکان، کریک و سربیشه به ترتیب در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و گچساران به عنوان پایلوت توسعه صنایع دستی در این استان تعیین شده‌اند.
باقری اظهار داشت: بر همین اساس امکانات و زیرساخت‌های لازم در این سه روستا به‌منظور تولید و عرضه روز افزون انواع محصولات صنایع دستی فراهم شده و در هر کدام از روستاها نیز مرکز ترویج صنایع دستی ایجاد می‌شود.
جاجیم بافی، رنگرزی سنتی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سورن دوزی، سنگ‌های قیمتی سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین رشته‌های صنایع دستی در این استان است.
۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع


دستی


کهگیلویه و بویراحمد