اخبار گردشگری

عصای کاشف السلطنه در دست گردشگران چای

اکنون باغهای چای گیلان نه تنها بعنوان کشتزار این برگهای سبز معطر که به جایی برای گردشگری کشاورزی یا آگرو توریسم دارای جاذبه شده است .
تورهای مسافرتی ، گردشگران مشتاق را برای دیدن باغهای چای و آشنایی با شیوه عمل اوری این نوشیدنی محبوب و همچنین آشنایی بیشتر با جاذبه های طبیعی و فرهنگی گیلان زمین به کشتزارهای سبز این دیار می آورند.
پرهام یوسفی راهنمای یکی از این تورهای گردشگری که خود دانش آموخته کشاورزی نیز هست در مسیر رسیدن به نخستین باغ چای دولتی گیلان در واجارگاه برایمان افسانه چای را روایت می کند که پنج هزار سال پیش روزی باد چند برگ چای را درون فنجان آب داغ «شن نونگ» امپراتور چین انداخت و او طعمش را پسندید و از آن پس مصرفش در این کشورهمه‌گیر شد.
و این که در اروپا ابتدا چای بعنوان دارو و همچنین مصارف رنگ آمیزی استفاده می شد اما از قرن ۱۸ زمانی که «آن» ملکه انگلیسی چای را به عنوان نوشیدنی صبحانه خود انتخاب کرد، به مرور بین مردم نیز باب شد.
در استان های گیلان و مازندران ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای وجود دارد که ۹۰ درصد این باغ ها در گیلان واقع است.
در ایران عموما سه نوع چای شناخته شده است . چای سیاه، چای سبز و چای سفید که فقط گل سفید چای به‌همراه دو برگ جوان سر ساقه است.
چای بهاره چین اول است و عموما بیشتر طرفدار دارد . چین دوم یا چین تابستانه از رنگ بهتری برخوردار است. چین سوم یا چین پاییزه به دلیل سرما دیدن مواد قندی بیشتر و تلخی کمتری دارد. اغلب هر ۴۵ روز یکبار برگ چای چیده می‌شود.
با سرد شدن هوا در پاییز و زمستان بوته های چای به خواب می روند.
پس از ابراز ارادتی به کاشف السلطنه از لاهیجان شهر چای و کلوچه راهی می شویم به سمت کلاچای .
ماهان یوسف پور از کارشناسان همراه تور در مورد علت نامگذاری کلاچای گفت: یکی از محتمل ترین گمانه ها در مورد نام کلاچای ، قلاجای است به خاطر وجود قلعه هایی در منطقه و افزود ما در حوزه شهری کلاچای قلعه داریم و در اطراف شهر هم چند قلعه وجود دارد که احتمالا دلیل وجه تسمیه بوده . یعنی قلعه جای به مرور در لفظ محلی مردم به کلاچای تبدیل شده و این که واجارگاه از قدیمی ترین سکونتگاه های این منطقه است .
باغ بزرگ چای دولتی را می بینیم که به گفته راهنما اولین باغ چای در منطقه رودسر و کلاچای بوده و برای ترغیب کشاورزان به کشت چای ایجاد شده، ولی افسوس که قرار است بین این همه زمین دولتی و منابع طبیعی در آن دانشکده فنی مهندسی شرق گیلان ساخته شود.
در بازدید از کارخانه چای و دیدن مراحل تهیه چای از تحویل گیری ، پلاساندن و کاهش رطوبت،مالش ، تخمیر ، خشک کردن و درجه بندی چای آشنا شدیم .
صاحب کارخانه ما را به نوشیدن چایی خوشرنگ و گوارا در جوار درختان بهار نارنج دعوت می کند .
از آن پس راننده راه بلد و حرفه ای تور ما را از جاده ای به بلندایی می رساند که سبز کویه یا به روایتی به دلیل سخت گذر بودن ‘ بزکویه’ نام دارد .
هوا خنک است و از شمیم بهار نارنج ها معطر و جانبخش. بوته های تمشک گل داده اند و آلوچه های ریز سبز و سرخ درختان را زینت بخشیده اند. پرنده ها شادان از بهشت پیرامون مشغول نغمه سرایی اند.
راهنما از بزکویه که به بام واجارگاه شهرت دارد رحیم آباد را نشانمان می دهد با شالیزارهایش و از سلاکجان می گوید که یکی از بزرگترین باغ های کیوی گیلان را دارد و این که تالش و این منطقه دو کانون مهم تولید کیوی استان هستند .
اعضای گروه که از صبح در گشت و گذار است حسابی گرسنه اند. غذایمان را که جوجه ی محلی شکم پر ، میرزا قاسمی و چند نوع خوراک محلی دیگر است در باغ پرورش گل و گیاه و مرکبات مهندس یوسف پور می خوریم و پس از آن چای دست ساز می نوشیم که بسیار گواراست .
چایی که به جای کارخانه در خانه و با تخمیر و مالش و خشک کردن و تفت دادن عمل اوری شده است.
کدبانوی محلی که تولیداتشان از آب نارنج و سبزی خشک شده و گلپر و ترشی هفت بیجار را روی میزی عرضه کرده که همراهان هر یک خریدی می کنند و داخل مینی بوس می گذارند.
پس از استراحتی کوتاه راهی گلگشتی بر بلندی ها با مناظری چشم نواز می شویم . جایی که قرار است اقامتگاه بومگردی ساخته شود.
چشم انداز کوههای دور دست و شالیزارها و باغهای چای ، کیوی و مرکبات و شیروانی های رنگین سرخ و آبی و زرد پیداست.
کودکان همراه گروه مثل زنبورهایی که هر لحظه روی شکوفه های بهار نارنج اطرافمان می نشینند به وجد آمده اند و به بازی و جست و خیز مشغولند.
اغلب همراهان تور مشغول ثبت تصاویری از طبیعت اطراف یا عکسهای تکی و دست جمعی با چشم اندازهای منطقه اند.
هوا که خنک تر می شود دوباره سوار خودرو می شویم و راهی به سمت ساحل . به کنار کاسپین این دریای دوست داشتنی که می رسیم قطرات ریز باران به استقبالمان می ایند و عطر خوش خاک را در فضا پر می کنند.
خوشبختانه رگبار باران به همان سرعت بند می آید و اعضای گروه به گشتی در ساحل می پردازند.
جوانترها شاخه ای به دست می گیرند و روی شنها چیزی می نگارند کودکان سر به دنبال هم می گذارند یا به شن بازی و ساخت قلعه رویاهایشان مشغول می شوند و سالخورده تر ها می نشینند به تماشای آمد و شد موجهای دریا و گپ و گفت و شکستن تخمه .
در بازگشت گروه تجربه ای نو ، خاطراتی شیرین ، خریدشان از پرتقال و بهار نارنج و چای و آرامشی برای هفته پیش رو را با خود به خانه هایشان می برند.
گیلان سرشار از ظرفیتهای گردشگری است که تورهای مسافرتی می توانند به خوبی آن را به مردم بشناسانند.
گردشگری را از گیلان خودمان آغاز کنیم .
۶۰۳۰

انتهای پیام /*


اقتصاد


گیلان


کشاورزی


گردشگری