اخبار گردشگری

۶۰ هزار نسخه خطی روستایی در استان مرکزی جمع آوری شد

حسین سبحانی روز سه شنبه در آیین تجلیل از حامیان نسخ خطی استان مرکزی در روستای لیلیان خمین، افزود: این اسناد و نسخ خطی در ۲ سال اخیر گردآوری شده و امید است با برگزاری این همایش حدود ۹۰ هزار نسخه دیگر به گنجینه بانک اسناد ملی اضافه شود.
وی ادامه داد: قرار است حدود ۵۰ هزار نسخه خطی توسط پژوهشگاه اسناد تاریخی قم و ۴۰ نسخه نیز توسط پژوهشگران آزاد اهداء ‌شود.
رئیس بنیاد ایرانشناسی استان مرکزی گفت: نسخ خطی عمیق‌ترین منابع بنیادی و فرهنگ هر قوم هستند که می توانند اطلاعات زیادی را در خصوص زوایای زیست پیشینیان ارائه دهند.
سبحانی افزود: گنجینه‌های هویتی کشور در روستاها بر اثر ناآگاهی ساکنان بومی در وضعیت نامساعدی است و در معرض نابودی قرار دارد.
وی با اشاره به اهمیت جمع‌آوری اسناد تاریخی گفت: یکی از دستاوردهای دفتر روستایی ساماندهی و جمع‌آوری اسناد تاریخی، قدیمی و آثار موجود در روستاها است که وضعیت مناسب نگهداری را نداشته‌اند و امید است با راهبرهای کلیدی بخشی از تاریخ و نواقص فرهنگی تصحیح شود.
سبحانی ادامه داد: وجود فرهنگ حفظ و نگهداری نسخ خطی در عموم جامعه اهمیت زیادی درراستای حفظ این منابع به‌عنوان میراث فرهنگی کشور دارد و بر این مبنا آیین تجلیل نسخ خطی استان مرکزی برگزار ‌شد.
وی افزود: این آیین با هدف تشویق افرادی است که در نگهداری هویت تاریخی اسناد، نقش بزرگی را ایفا کرده‌اند و در حلقه پژوهش‌ها فراموش شده بوده‌اند.
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مرکزی گفت: در روستاهای استان مرکزی شمار زیادی از نسخ خطی وجود دارد که شرایط نگهداری نامناسب دارندو می طلبد که این نسخ گردآوری شود.
سعید فائض پور ادامه داد: طرح ساماندهی و حفظ نسخ خطی در روستاهای استان از سال گذشته کلید خورد و به زودی بانک اطلاعاتی این آثار در استان مرکزی تهیه می‌شود.
وی افزود: تاکنون یک میلیون نسخ خطی در روستاهای استان مرکزی فهرست نویسی شده و راه اندازی نخستین موزه مفاخر روستایی و نسخ خطی کشور در روستای لیلیان از توابع خمین در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این همایش گفت: نخستین موزه مفاخر روستایی و نسخ خطی کشور در روستای لیلیان از توابع شهرستان خمین در حال راه اندازی است.
سیدمحمد حسینی ادامه داد: مکان این موزه یکی از خانه های روستایی است که مالک آن مقیم خارج از کشور است و پس از بازسازی تبدیل به موزه مفاخر روستایی می شود تا محلی برای نگهداری و حفظ اسناد و اشیای تاریخی مردمی باشد.
وی اظهارکرد: تاکنون نسخ خطی و اسناد تاریخی روستایی بسیاری توسط مردم به این موزه اهدا شده است و پیش بینی می شود با برگزاری آیین تجلیل از حامیان نسخ خطی روستایی رغبت مردم برای اهدای اسناد تاریخی و نسخ خطی به این موزه افزایش یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: راه اندازی این موزه در بخش کمره خمین که ازجاذبه های تاریخی و طبیعی برخوردار است تاثیر به سزایی در جذب گردشگر و توسعه گردشگری این خطه دارد.
فرماندار خمین هم در این همایش گفت: هویت فرهنگی و تاریخی ملت ها بازگوکننده عقاید و آداب و رسوم هر خطه است و خمین نیز مفاخر و اندیشمندان فرهنگی و تاریخی بسیاری دارد.
احمد طهرانی با بیان اینکه نسخ خطی به عنوان گنجینه ارزشمند و میراث مکتوب استان مرکزی است، افزود: این آثار در خود بخشی از فرهنگ، هویت و اندیشه گذشتگان این دیار را دارند و به عنوان سرمایه ای مهم نیازمند توجه هستند.
فرماندار خمین گفت: خمین به عنوان زادگاه معمار کبیر با دارا بودن جاذبه های بکر گردشگری شهرستانی مناسب برای راه اندازی موزه مفاخر روستایی و نسخ خطی است.
وی ادامه داد: بخش کمره در خمین با جاذبه های تاریخی نظیر سنگ نگاره های ۴۰ هزار ساله، دستکندهای زیرزمینی، قبرستان ارامنه و ده ها جاذبه تاریخی و طبیعی دیگر محلی مناسب برای راه اندازی موزه مفاخر روستایی است.
در این همایش از ۱۵ اهدا کننده و حامی نسخ خطی استان مرکزی تجلیل شد و از موزه در حال راه اندازی نسخ خطی و مفاخر روستایی کشور در روستای لیلیان بازدید به عمل آمد.
روستای لیلیان در ۱۵ کیلومتری غرب خمین در بخش کمره و دهستان خرمدشت قرار دارد و ۹۰۰ نفر جمعیت دارد.
شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی دارای ۱۰۵ هزار نفر جمعیت و در فاصله ۶۱ کیلومتری اراک قرار دارد.
۶۰۱۳/۷۲۷۷/

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


نسخ خطی


خمین