اخبار گردشگری

معاون رییس جمهوری: سرقت میراث فرهنگی غیر قابل جبران است

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، علی اصغر مونسان در مراسم تجلیل از یگان حفاظت میراث فرهنگی در سالن آمفی تئاتر این سازمان اظهار کرد : سرقت از آثار تاریخی سرقت از هویت فرهنگی و تاریخی یک کشور و داشته های یک ملت است .
وی افزود : افزایش نیروی انسانی و ارتقای تجهیزات قدرتی برای مقابله با سرقت میراث فرهنگی به تنهایی کافی نیستند و باید با فرهنگ سازی مشارکت مردم را در این بخش افزایش دهیم .
مونسان تاکید کرد: تلاش کرده ایم اماکن غیر درجه یک را در قبال واگذاری صندوق احیاء یا ماده ۲۷ به مردم بدهیم تا خود آنها حفاظت و بهره برداری از اماکن تاریخی را در قالب بخش خصوصی انجام دهند.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد : ما باید همچون سایر کشورها از آثار تاریخی کشور خود درآمد زدایی داشته باشیم .
وی گفت : در تبصره ۱۸ بودجه سال ۹۷، سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک سازمان تاثیر گذار در اقتصاد کشور و یکی از متولیان اشتغال زایی و درآمد شناخته شده است و در این باره چشم انداز خوبی داریم .
مونسان تاکید کرد : در سال ۹۷ از بودجه خوبی برخورداریم و تلاش خواهیم کرد تا افزایش بخش رفاهی و ترمیم حقوق کارکنان و پرسنل خارجی یگان حفاظت را مدنظر قرار دهیم .
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تمجید از الکترونیکی کردن بلیت ها در برخی موزه های کشور، تعمیم این اقدام در سایر اماکن تاریخی درجه یک را خواستار شد و نظم دهی به بازدیدها و وجهات بصری آن را در معرض گردشگران خارجی از محاسن این کار دانست .

** امنیت نرم افزاری مقدم بر امنیت فیزیکی
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور نیز در این مراسم، عنوان کرد: ماموریت های یگان ما از جنبه های امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی در مهم ترین اسناد بالادستی یعنی مصوبات شورای عالی امنیت ملی و ستاد کل نیروهای مسلح آمده است .
سردار امیر رحمت اللهی، افزود : مهم ترین هدف راهبردی ما سازماندهی حرفه ای و آموزش نیروها به منظور حفاظت اطمینان بخش از میراث فرهنگی کشور است .
وی ادامه داد: ما باید امنیت نرم افزاری را بر امنیت فیزیکی مقدم بدانیم زیرا حرکات پرشتاب تکنولوژی، حجم و سرعت انبوه اطلاعات و مولفه های پیچیده امنیت اجتماعی ما را به این استراتژی جدید وادار می کند .
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور تاکید کرد : در سال گذشته چهار هزار و ۲۵۰ مورد ابلاغ اخطاریه های قانونی و هزار و ۱۵۴ مورد اجرای احکام قضایی درمورد متجاوزین آثار تاریخی داشته ایم .
رحمت اللهی افزود: در سال ۹۶ بیش از ۶۰ هزار قلم اشیای مسروقه تاریخی کشف شد که بخشی از اینها بدلی بوده است .
وی همچنین ادامه داد: با ورود به جرایم نوظهور فضای مجازی از ۲۰۰ سایت مورد بررسی ۱۶۰ سایت فلیتر شده است
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی تصریح کرد : امروز رویکرد علمی، اجتماعی و فرهنگی یگان بر مراقبت فیزیکی بنای تاریخی، غالب است .
رحمت اللهی تاکید کرد : در بعضی از استانها به رغم وظایف و ماموریت های حاکمیتی یگان، برخی از مسوولین با اعمال سلیقه شخصی ابتکار عمل را از نیروهای ما سلب کردند که امیدواریم این موارد اندک هم به زودی مرتفع شود .
فراهنگ ** ۱۰۸۵** ۳۰۷۹** ۱۷۰۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


فرهنگی