اخبار گردشگری

دشت شقایق کالپوش جلوه ای از بهشت

به گزارش ایرنا، تا چشم کار می کند، شقایق می بینی با تو حرف می زند، وقتی در کنار این دشت می نشینی، زندگی هم زیباست، نسیم بهاری در این دشت ، عطر طراوتش را دوچندان همه جا را پر کرده است.
هر ساله در آغازین روزهای ماه اردیبهشت جلوه ای بهشت گونه از طبیعت سرخ و آتشین شقایق ها در کالپوش میامی چشم بینندگان را مسحور خود کرده و یکی از آفرینش های زیبای خداوند را پیش روی مردم به نمایش می گذارد.
دشت کالپوش شهرستان میامی استان سمنان طبیعتی کوهستانی و جنگلی دارد. این دشت که مناظر طبیعی آن اکنون زبانزد بسیاری از مردم ایران شده از روزهای نخست فصل بهار زیبایی های خود را نمایان می کند، که رویش شقایق ها یکی ازآن جذابیت هاست.
رویش شقایق ها در دشت های حاصلخیز کالپوش هرساله هزاران بازدید کننده و تورهای طبیعت گردی از مناطق مختلف کشور به ویژه تهران را به سوی خود جلب می کند.
از اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد ، زمین های زراعی و دامنه دشت های زیبای شقایق کالپوش به وسعت چندین هکتار پوشیده از گل های شقایقی است که سرخی آن از دور دستها قابل مشاهده است آنچنان که گویی چادری سرخ بر دشت های سبز گسترده شده و برای دقایقی آدمی را برای درک قدرت خداوند به تامل وا می دارد.
دشت وسیعی در قسمت شمال‌ میامی، که با فرارسیدن بهار، ابتدا جامه‌ی سبزرنگ و مخملینی از چمن به تن می‌کند و با گرم‌تر شدن هوا و با باز شدن گل‌های شقایق، زیبایی آن دوچندان می‌شود، همچنین در این بخش وسیع دشت گل آفتابگردان در اواخر تابستان چشم ‌نواز است.
جاجیم‌بافی، لاک‏ تراشی، سوزن‏دوزی و دیگر دست‏بافته ‏ها از جمله صنایع‌دستی منطقه کالپوش محسوب می‌شوند که در کنار فرآورده‌های لبنی و تخمه آفتابگردان سوغاتی هایی هستند که می‌توان از کالپوش به ارمغان برد.
دشت شقایق‌ها و آفتابگردان‌های کالپوش، جنگل دشت شاد و جنگل و آبشار نام نیک از دیگر جاذبه های زیبای این بخش می باشد.
این منطقه سرسبز و جنگلی با بارندگی کافی و اراضی بسیار مستعد برای کشاورزی و جنگل‌کاری، در مجاورت با پناهگاه حیات‌وحش خوش ییلاق و پارک ملی گلستان، از موقعیت ممتاز گردشگری برخوردار است.
آنچه این دشت را از نمونه‌های مشابه نمایان می کند، دشت‌های ناهموار و تپه‌های آبشار گونه است که تمایز رنگی بی‌نظیری را خلق می‌کند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری میامی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : برای شناساندن زیبایی های این منطقه هر ساله جشنواره سفر به دشت شقایق ها با حضور علاقمندان طبیعت که از بیشتر نقاط کشور شرکت می کنند، برگزار می شود.
محمدصادق رضویان با بیان این که هر ساله برتعداد بازدیدکنندگان این منطقه افزوده می شود ، ادامه داد: هر چند این امر وظیفه مسوولان برگزار کننده جشنواره را بیشتر می کند، موجب افزایش انگیزه آن ها می شود تا خدمات بهتری را ارایه کنند.
وی اظهارداشت : گردشگری طبیعت یکی از راه های کسب درآمد و توسعه مناطق مختلف است ، از این رو تلاش می شود کیفیت برنامه ها هر ساله بهتر شود.
وی با بیان این که امسال این جشنواره برای دهمین سال متوالی درروستای هدف گردشگری حسین آباد برگزار می‌شود، افزود : بازدید از مناطق نمونه گردشگری دشت شقایق‌ها، جنگل دشت شاد، جنگل و آبشار نام نیک و دیگر جاذبه های طبیعی منطقه، عرضه صنایع دستی، سوغات، اجرای موسیقی محلی و چوب بازی از جمله برنامه‌های این جشنواره است.
بخش کالپوش در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شمال شهر میامی واقع است.این منطقه سرسبز و خوش آب و هوا با ۱۴ هزار هکتار جنگل، ۳۰ هزار هکتار مرتع و ۳۴ هزار هکتار مزارع زیر کشت با بارندگی کافی و اراضی مستعد برای کشاورزی و جنگلداری، در فصل بهار با دشت های مملو از گل شقایق و در شهریور ماه با گل‌های زیبای آفتابگردان پذیرای گردشگران است .
قرار گرفتن در مجاورت پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق و پارک ملی گلستان از دیگر قابلیت‌های گردشگری این منطقه است . جنگلهای کالپوش و دیم زارهای آن در آبریز شمال کشور واقع شده اند.
پارسال بیش از ۶هزارتن در جشنواره سفر به دشت شقایق ها شرکت کردند و بنابه اعلام مسوولان امسال نیز قرار است در دهه سوم اردیبهشت برگزار شود.
۷۳۵۷/۶۱۶۷/۶۰۲۶/

انتهای پیام /*


فرهنگی


دشت


شقایق


کالپوش