اخبار گردشگری

همایش علمی فرهنگی خلیج فارس دربوشهر گشایش یافت

به گزارش ایرنا، رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر در این آیین گفت: خلیج فارس با تاریخ و تمدنی دیرین برای ایرانیان فراتر از یک نام و دریاست و در طول تاریخ همواره جایگاه ویژه ای داشته است.
علی احمدی زاده افزود: این پهنه آبی مهم که ۲۵۰۰ سال پیش به نام دریای پارسی خوانده می شد از سوابق تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی و تمدنی غنی برخوردار است که در کنار نقش اقتصادی آن بویژه در تامین انرژی از نظر جنبه های سیاسی اقتصادی و گردشگری نیز دارای اهمیت است.
وی اضافه کرد: با وجود این قدمت تاریخی و اسناد موجود اما برخی کشورهای همسایه در تلاشند تا نام خلیج فارس را تحریف کنند که در برابر این شیطنت ها شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی۱۰ اردیبهشت ماه سالروز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز را به عنوان روز ملی خلیج فارس نام گذاری کرد.
احمدی زاده یادآورشد: تاکنون ۱۱ دوره همایش ملی برای پاسداشت نام خلیج فارس و بیان مزیت های تاریخی، راهبردی، سیاسی، گردشگری و اقتصادی خلیج فارس برگزار شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: دوازدهمین همایش علمی فرهنگی خلیج فارس در هفت محور فرهنگ، هنر و معماری، گردشگری در تعاملات بین المللی، فرصت ها وچالش ها، ایده های نو به منظور شناساندن جاذبه های گردشگری، راهبردها و فرصت های سرمایه گذاری گردشگری، ایمنی و حقوق گردشگران، توسعه پایدار گردشگری، توانمندی های منطقه درحوزه گردشگری فرهنگی، اکوتوریسم و سلامت و توسعه گردشگری سواحل حوزه خلیج فارس برگزار می شود.
احمدی زاده اظهار کرد: تلاش می شود با توجه به طول مرز جغرافیایی استان بوشهر با خلیج فارس و وجود بندر تاریخی سیراف در این استان دبیرخانه دائمی روز ملی خلیج فارس به استان بوشهر واگذار شود.
وی یادآور شد: ۲۰۰ مقاله علمی از سراسر کشور به دبیرخانه دوازدهمین همایش علمی فرهنگی خلیج فارس رسیده است که در کمیته علمی این همایش با حضور ۷۰ عضو هیات علمی داوری و در پایگاه استنادی ای اس سی منتشر می شوند.
احمدی زاده ادامه داد: سفیر تاجیکستان در ایران و معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله مهیمانان ویژه مراسم روز ملی خلیج فارس در بوشهر هستند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: پیاده روی خانوادگی در بوشهر، جنگ شادی، جشن شبانه در کنار خلیج فارس، رونمایی از تمبرخلیج فارس، نمایشگاه اسناد تاریخی خلیج فارس، بازدید از موزه دریا و دریانوردی و اسناد، از جمله برنامه های جنبی همایش یکروزه علمی فرهنگی خلیج فارس در بوشهر است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به هدف قرار دادن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران توسط برخی از سازمان های جغرافیایی بین المللی و بویژه برخی از کشورهای همسایه و تلاش آنان برای تحریف نام تاریخی خلیج فارس به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی ۱۰ اردیبهشت ماه روز اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز را به عنوان روز ملی خلیج فارس نام گذاری کرد و جهاد دانشگاهی از سال ۱۳۸۴ نسبت به برگزاری ۱۱ دوره همایش ملی خلیج فارس اقدام کرده است.
۶۰۴۷/۶۰۴۳**

انتهای پیام /*


فرهنگی


همایش


خلیج فارس


بوشهر