اخبار گردشگری

حساسیت مومیایی‌های مصری مانع انتقال آنها به ایران شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «ونسان روندو» روز یکشنبه در تالار ایران باستان موزه ملی در سخنرانی خود به مناسبت نمایش اشیای موزه لوور از جمله آثار مصر باستان در تهران اظهار کرد: همه ما نیازمند هستیم که فارغ از ملیت هایمان داستان و تاریخ گذشته را بدانیم.
وی افزود: تا ۵ سال آینده در سال ۲۰۲۲ جشن دویستمین سال کشف متون هیروگلیف در مصر را برگزار خواهیم کرد.
روندو گفت: از بدو ایجاد نخستین مجموعه های سلطنتی در فرانسه خصوصا از زمان «شامپولیون» دانشمند و باستان شناس شهیر فرانسوی و تاسیس موزه مصر در سالن های شارل دهم در سال ۱۸۲۷، آثار باستانی مصری حضوری تمام قد در میراث فرهنگی فرانسوی ها و موزه لوور داشته اند.
وی ادامه داد: صرف نظر از فواید نظامی و اقتصادی، این کشفیات به لحاظ علمی و فرهنگی، بسیار ارزشمند بود بخصوص از زمانی که برای خواندن خط هیروگلیف که اکثر کتیبه های مصری به آن زبان است موفقیتی حاصل شد زیرا اروپایی ها فکر می کردند با این امکان می توانند به متون انجیل که در آنها به تمدن مصری اشاره شده، تسلط و فهم بهتری پیدا کنند.
این باستان شناس تاکید کرد: مجسمه ها یکی از مهمترین امکانات برای شناخت و ارائه تصویر دقیق از مصر باستان بودند که ما در بخش مصر موزه لوور، دوره ماقبل تاریخ و سپس ادوار مصر باستان تا دوره اسکندر آنها را می بینیم.
وی افزود: وجود مجسمه های ریتون در مصر باستان نشان می دهد آنها در ساخت این ریتون ها از ایرانیان الهام می گرفتند.
تکوک یا مرغان‌صُراحی یا ریتون (Rhyton)، ظرفهایی از جنس طلا، نقره یا آهن بودند که در دوران کهن به شکل جانوران همچون گاو، ماهی یا مرغ ساخته می‌شد و برای نوشیدن مایعات به کار می رفت.
روندو با یادآوری اینکه ایرانیان دو بار بر مصر تسلط یافتند، ادامه داد: ردپای تمدن ایرانی را در طرح های پارچه های مصر باستان مشاهده می کنیم و البته یک معبد دوره هخامنشی در مصر بوده که اکنون هیچ اثری از آن باقی نمانده است.
رئیس بخش مصرباستان موزه لوور عنوان کرد: آثار به جا مانده از فراعنه، نشان می دهد آنها پادشاهی خود را مدیون الهه هایی می دانستند که پادشاهی آنان را تایید می کردند.
وی یادآور شد: در تمدن مصر باستان برای نوشتن احترامی در حد تقدس قائل بوده اند و از همین روی کاتبان را هم مقام و همپایه جادوگران می دانستند.
روندو اضافه کرد: از شواهد بر می آید یونانیان نیز از روی یکی از مجسمه های مصر باستان به اسم الهه های سه گانه که در آن سه شخص کنار هم (مرد نشان مردانگی و توانایی، زن نشان زنانگی و زیبایی و بچه نشان کودکی و زندگی) قرار دارند، به ساخت الهه های سه گانه و مساله تثلیث یعنی پدر- پسر- روح القدس روی آوردند.
این کارشناس باستان شناسی توضیح داد: مردم مصر باستان به کنار اهرام فراعنه می رفتند و در کنار این معابد برای آنان طلب آمرزش می کردند.
به گزارش ایرنا، روندو از سال ۱۹۹۷ استاد راهنما در مرکز تحقیقات ملی فرانسه است و ۱۰ سال در مصر و ۵ سال در سودان زندگی کرده است.
این مصرشناس موزه لوور از سال ۲۰۱۴ مدیریت بخش مصر باستان موزه لوور را عهده دار شده است.
۵۶ اثر موزه لوور شامل بیش از ۵۰ پیکره، نقش برجسته، ظرف، تابلو نقاشی، چاپ سنگی و دو شئ شامل یک تبر مفرغی با کتیبه شاه ایلامی «اونتاش ناپیریشا» و دیگری شئ مفرغی از لرستان مربوط به و سایر آثار مربوط به فرانسه، ایتالیا، اتریش، آلمان، هلند، مصر، ترکیه، سوریه، عراق و هند برای اولین بار در نمایشگاهی با عنوان «شکوه تمدن های جهان» از ۱۴ اسفند ۹۶ به مدت چهار ماه در موزه ملی ایران به نمایش درآمده است.
به گزارش ایرنا موزه لوور ( du Louvre) در مرکز شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده و بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف این موزه نگهداری می‌شود، این موزه با بیش از ۹٫۵ میلیون بازدیدکننده در سال، پربازدیدترین موزه جهان است.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


موزه لوور


مومیایی


مصر