اخبار گردشگری

مهمترین جشن‌های سال نو در کشور‌های بودایی

در اواسط ماه آوریل در اغلب کشور‌های جنوب شرق آسیا شاهد برگزاری جشن‌های سنتی سال نو هستیم که با توجه به شرایط مذهبی و اعتقادی اهالی این منطقه برگزار می‌شوند و به عنوان جشن‌های سال جدید بودایی شناخته می‌شوند.

شاید جالب باشد بدانید که این جشن در کشور‌های مختلف با عناوین مختلف و متفاوتی شناخته می‌شود؛ به طوری که Songkran در تایلند، Chol Chnam Thmey در کامبوج، Bun Pi Mai در لائوس و Thingyan در میانمار به صورت همزمان و در یک روز خاص برگزار می‌شوند که زمان آن‌ها از اعتقادات مذهب بودایی گرفته شده است و معمولاً همزمان با پایان فصل برداشت در این کشور‌ها اجرا می‌شود.

مهمترین جشن‌های سال جدید در کشور‌های بودایی

در این مطلب به بررسی بیشتری در مورد برگزاری این جشن‌ها در کشور‌های مختلف خواهیم پرداخت. پس با کوله پشتی همراه باشید!


مهمترین جشن‌های سال جدید در کشور‌های بودایی
جشن Songkran در تایلند

جشن Songkran به عنوان جشنواره آب نیز در بین گردشگران شناخته می‌شود. تایلندی‌ها معتقدند که آب پاکی می‌آورد و سعی می‌کنند که این روز را به صورت آزادانه بر روی یکدیگر آب بپاشند و از تعطیلات خود لذت ببرند. جالب است بدانید که خارجی‌ها نیز از گزند جشنواره Songkran مصون نمانده و اگر همزمان با این مراسم در این کشور حضور دارید، با دست خالی و بدون تجهیزات از اتاق خود خارج نشوید.

جشن Songkran از ۱۳ آوریل در پایان سال شروع می‌شود و در تاریخ ۱۵ نوامبر و اولین روز سال نو در این کشور‌ها به پایان می‌رسد. اکثر تایلندی‌ها این روز‌ها را با خانواده‌هایشان سپری می‌کنند و سعی می‌کنند در فضا‌های آزاد و اقامتگاه‌های موقتی مستقر شوند. یکی از خبر‌های خوشحال کننده در این مورد این است که شهر بانکوک در این روز‌ها تقریباً خلوت است.

با توجه به اینکه در جشن Songkran تعطیل رسمی اعلام می‌شود، تمامی مدارس، بانک‌ها و مؤسسات دولتی در طول این سه روز تعطیل هستند. به مناسبت این جشن‌ها معمولاً رسم خانه تکانی برگزار می‌شود و مجسمه‌های بودا شسته می‌شود. همزمان با برگزاری این مراسمات جوانان نیز با احترام دست می‌زنند و به مجسمه‌ها آب معطر می‌پاشند.

» فستیوال سانکرون در شهرهای مختلف تایلند


مهمترین جشن‌های سال جدید در کشور‌های بودایی

جشن Bun Pi Mai در لائوس

مراسم سال نو در کشور لائوس با عنوان جشن Bun Pi Mai (بون پی مای) شناخته می‌شود و تقریباً مراسم‌های آن همانند کشور همسایه آن یعنی تایلند است، با این تفاوت که در کشور لائوس جشنواره آب با ملایمت کمتری برگزار می‌شود و به شدت شهر بانکوک نیست.

جشن Bun Pi Mai در طول سه روز برگزار می‌شود و اهالی این کشور معتقدند که روح Songkran از کالبد خارج می‌شود و یک مسیر جدید در زندگی را آغاز می‌کند. تمامی رسم‌ها و مراسمات این جشن‌ها با توجه به اعتقادات مذهبی اهالی بومی برگزار می‌شود.

در طول جشن Bun Pi Mai مردم کشور لائوس به معابد محلی خود می‌روند با ریختن آب معطر گل یاسمن و همچنین گلبرگ گل‌ها به مجسمه‌های بودا ادای احترام می‌کنند.

در کشور لائوس و در حین برگزاری جشن سال جدید Bun Pi Mai راهبان و بزرگان دینی مورد احترام فراوان قرار می‌گیرند بیشتر مراسم آب‌پاشی آن‌ها به مردم عادی برمیگردد. البته توجه داشته باشید که خارجی‌ها و گردشگران در این مراسم از خیس شدن مصون نیستند و معمولاً نوجوانان در طول این سه روز با سطل آب، شیلنگ و اسلحه‌های آبپاش از شما استقبال کنند.


مهمترین جشن‌های سال جدید در کشور‌های بودایی

جشن Chol Chnam Thmey در کامبوج

جشن Chol Chnam Thmey در کشور کامبوج به پایان فصل برداشت سنتی این کشور بر می‌گردند و معمولاً با زمان فراغت کشاورزان که در تمام طول سال به کاشت و برداشت مشغول بودند، هم همزمان می‌شود.

این مراسم تا قرن سیزدهم، در اواخر نوامبر یا اوایل ماه دسامبر با عنوان سال جدید Khmer و برگزار می‌شود. در واقع یک پادشاه قدیمی مربوط به سلسله Khmer این جشن را با فصل پایان برداشت برنج همزمان کرده بود و آن‌ها را به هم پیوند داده بود.

با وجود اینکه این مراسم هنوز هم با همین عنوان برگزار می‌شود، اما به یک مراسم خالص سازی روح و جسم، بازدید از معابد و بازدید‌های سنتی تبدیل شده است.

در جشن سال نو در کشور کامبوج مردم به رسم خانه تکانی در فصل بهار می‌پردازند و جادوگران نیز برای خدایان آسمان و زمین قربانی می‌کنند. آن‌ها معتقدند که در این زمان آن‌ها می‌توانند از قله مورو به افسانه‌ها راه یابند و به نوعی زندگی و حرکت در این کشور را به جریان بیاندازد.

جشن سال نو در این کشور با جاذبه‌های بسیار دیدنی همراه می‌شود که یکی از آن‌ها پوشاندن ورودی معابد‌ها با استفاده از برگ‌های نارگیل و گل‌های زیباست. در این جشن غذا‌های زیادی بین مردم تقسیم می‌شود و مردم به انجام بازی‌های سنتی در حیاط معابد مشغول می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که در این بازی‌ها برای شخص برنده نیز جایزه در نظر گرفته می‌شود و با وجود این که این پاداش‌های پولی چندان زیاد نیست، اما جنبه سرگرم کننده آن باعث می‌شود که افراد بسیاری برای شرکت در آن داوطلب شوند و زحمت بسیاری به خود تحمیل کنند.


مهمترین جشن‌های سال جدید در کشور‌های بودایی

جشن Thingyan در میانمار

جشن Thingyan یکی از جشنواره‌های پیش بینی شده در کشور‌های جنوب شرق آسیا و کشور میانمار است که معمولاً ۴ یا ۵ روز طول می‌کشد. همانطور که در مورد سایر کشور‌های این منطقه رخ می‌دهد، پاشش آب و جشنواره آب بخش مهمی از این تعطیلات را به خود اختصاص می‌دهند. در این روز‌ها ماشین‌های سنگین و کامیون‌های باربری در مسیر دیده می‌شوند که آب مورد نیاز مردم برای آب بازی را تأمین می‌کنند.

با وجود شباهت بسیار در این مراسم با جشن سال نو در کشور‌های مانند تایلند و لائوس، اما این جشن Thingyan در کشور میانمار به نوعی از فرهنگ عامیانه هندو گرفته شده است و آن‌ها معتقدند که در این روز‌ها تاجیمین (ایندرا) به زمین می‌آیند.

این موضوع باعث شده است که مردم محلی تصور کنند بهترین فرصت ممکن برای شستشوی ذهنی و روحی خود در اختیار خواهند داشت و سعی می‌کنند کلیه ناراحتی‌ها را از بین ببرند. آن‌ها معتقدند که این ناراحتی‌ها ممکن است ظهور تاجیمین (Thagyamin) را با مشکل مواجه کند.

برای تشکر و خوشامدگویی به تاجیمین در این جشن به فقرا غذای رایگان و به راه باند صدقه داده می‌شود. همچنین دختران جوان به نشانه احترام افراد مسن و پیر زنان را حمام می‌کنند.


منبع: www.tripsavvy.com