اخبار گردشگری

آثار تاریخی ساسانی و ارسباران نامزد ثبت جهانی هستند

به گزارش ایرنا،‌ محمدحسن طالبیان روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مسجد جامع ساوه،‌ افزود: پرونده آثار محور ساسانی در استان فارس شامل قلعه فیروزآباد تا شهر تاریخی بیشاپور و سروستان و نیز ارسباران در استان آذربایجان شرقی توسط کمیته ای در دست پیگیری و تکمیل برای ثبت جهانی است.
وی اظهار کرد: با ارزیابی شاخص های این آثار تاریخی در تیر امسال یکی از آن ها به عنوان نامزد نهایی ثبت جهانی به سازمان آموزشی،‌ علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) معرفی می شود.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پاسخ به این سئوال که اثر تاریخی طاق بستان در کرمانشاه چه زمانی برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی می شود، گفت: به منظور معرفی طاق بستان برای ثبت جهانی نیاز است که اقداماتی نظیر ساماندهی محوطه آن کامل شود و تکلیف ساخت و سازهای اطراف این اثر نیز به صورت جدی مشخص شود.
طالبیان در بخشی از سخنانش افزود: عملیات محوطه سازی در مسجد جامع شهر ساوه به دلیل مغایرت با ضوابط باید متوقف شود.
وی توضیح داد: مسجد جامع ساوه جایگاه ویژه ای در تاریخ ایران دارد و لازم است فعالیت هایی مانند کاوش و مرمت محوطه در این مکان انجام شود.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خاطرنشان کرد: یک هیات فنی و باستان شناسی به منظور ساماندهی و کاوش های محوطه این اثر تاریخی تشکیل می شود تا بررسی های لازم و اولوبت های کاری مشخص شود.
طالبیان ادامه داد: مسجد جامع ساوه از داشته های فرهنگی و جاذبه های مهم مذهبی ایران است که معرفی و جذب گردشگر برای آن نه تنها در حوزه داخلی بلکه در سطح بین المللی نیز باید با جدیت دنبال شود و سهم این اثر در اقتصاد و درآمدزایی برای مردم این خطه باید افزایش یابد.
وی اظهار کرد: مسجد جامع ساوه،‌ خانه های تاریخی و بازار ساوهبه عنوان یک محور فرهنگی باید تعریف شود و در این راستا همکاری شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی ضروری است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: بررسی در خصوص نحوه انجام کار و برآورد اعتبار برای این مهم در هفته آینده توسط تیم تخصصیصورت می گیرد.
طالبیان گفت: عملیات محوطه سازی مسجد جامع ساوه به دلیل تعارض با مجموعه ضوابط عرصه و حریم سازمان میراث فرهنگی کشور متوقف شده تا با نظر کمیته فنی و با رعایت ضوابط حریم و مشخص شدن ابعاد کار از سرگرفته شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: در نوروز امسال ۹ میلیون گردشگر از آثار تاریخی ، محوطه های تاریخی و موزه های کشور بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد داشته است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خاطرنشان کرد: موزه ملی ایران، میدان نقش جهان در اصفهان و تخت جمشید از جمله اماکن تاریخی پربازدید کننده ایران در ایام نوروز امسال بوده است.
طالبیان بیان کرد: بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی باید بخشی از درآمد اماکن تاریخی پربازدید به مرمت و نگهداری اثر اختصاص یابد که این اقدام از امسال اجرایی می شود و در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
وی گفت: تمامی آثار تاریخی مشمول این قانون نیستند و تخصیص بخشی از درآمد ها برای نگهداری و مرمت آثار تاریخی به بناهایی تعلق می گیرد که یا به صورت هیات امنایی اداره می شوند یا مدیریت آن ها در آینده نزدیک به صورت هیات امنایی خواهد بود.
نماینده مردم شهرستان های ساوه و زرندیه نیز در این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: مسجد جامع ساوه از قدیمی ترین اماکن مذهبی و تاریخی ایران است که دارای وسعت عرصه ۶ هزار متر مربع است و در زمان حمله مغول تخریب و در دوران بعد بازسازی شده است.
محمدرضا منصوری افزود: بنا به تصمیم سازمان میراث فرهنگی قرار است هر هفته یک تیم فنی و باستان شناسی در این مسجد حضور یابد تا کار اکتشاف در ضلع شمالی انجام شود و اقدامات برای استحکام و نگهداری این بنای تاریخی در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: همچنین عملیات محوطه سازی در ضلع غربی مسجد جامع ساوه نیز شامل دیوار کشی و مرمت متوقف می شود تا تیم فنی و باستان شناسی بررسی های لازم را انجام دهد و بعد از تایید نهایی ۸۰ هزار متر مربع عملیات محوطه سازی انجام خواهد شد.
شهرستان ساوه دارای ۴۰۰ اثر ثبت ملی است.
ساوه علاوه بر اینکه به عنوان دومین کانون جمعیتی و صنعتی استان مرکزی شهرت دارد، یکی از محوطه های تاریخی و باستانی مهم در قلب ایران است.
۶۵۳۹/۶۰۱۳/

انتهای پیام /*


فرهنگی


مسجد جامع ساوه


ثبت جهانی


ارسباران