اخبار گردشگری

۱۰۰۰ متر انواع زیرانداز سنتی در خمین تولید شد

ˈزهرا عسگری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این تولیدات در پنج کارگاه فعال قالیبافی در خمین بافته شده است که در مقایسه با مدت مشابه قبل آن به دلیل رکود بازار فرش ۲۰ درصد کاهش دارد.
وی اظهارکرد: ارزش هر متر گلیم نقش برجسته تولیدی در خمین پنج میلیون ریال و هر متر مربع قالی دستبافت ۱۰ میلیون ریال است که با قیمت بالای مواد اولیه به ویژه دستمزدهای بالا صرفه اقتصادی کمی دارد.
مسئول اتحادیه فرشبافان خمین افزود: زیراندازهای سنتی تولیدی در کارگاه های خمین با هزینه بالایی بافته شده اما بدون خریدار مانده است و در صورت تداوم رکود بازار شاغلان این حوزه با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
مسئول اتحادیه قالی بافان خمین توضیح داد: گلیم نقش برجسته تلفیقی از فرش و گلیم است که به طور معمول در خمین در طرح های اسلیمی، افشان و شاه عباسی تولید می شود و اندازه های این گلیم ها نیز بیشتر رومیزی، کناره و تابلویی است.
وی اظهار کرد: قالی های بافته شده در کارگاه های فعال و متمرکز خمین نیز بیشتر با نقشه شاه عباسی، لیلیان و بند ریحان تولید می شود و قالی لچک ترنج لیلیان خمین دارای شهرت جهانی است.
عسگری توضیح داد: این شهرستان در تولید و عرضه گلیم نقش برجسته رتبه اول استان مرکزی را دارد.
گلیم گل برجسته، معرق چوب، منبت چوب،خراطی، سازسنتی، سفال، سرامیک، طراحی سنتی، قلاب بافی، گیوه دوزی، تراش سنگ وچلنگری مهمترین صنایع دستی خمین است.
۷۲۷۷/۶۰۱۳/

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


صنایع دستی


قالی و گلیم