اخبار گردشگری

تخریب کاروانسرای بهرام اتر ساری صحت ندارد

به گزارش خبرنگار ایرنا ، عصر دیروز دوشنبه بعضی از کانال های تلگرامی مازندران با انتشار تصاویری از یک ساختمان قدیمی ، ادعا کردند که این ساختمان تا روز قبل کاروانسرای بهرام اتر ساری بوده که توسط مالک کاروانسرا تخریب و نوسازی شده است .
خبرنگار ایرنا امروز سه شنبه از این کاروانسرا بازدید و تصویربرداری کرد که نشان می دهد هیچگونه تغییری در آن صورت نگرفته است .
ساکنان محل هم به خبرنگار ما گفتند که کاروانسرا به همان حالت قبلی است و هیچ تغییری در آن انجام نشد.
سرپرست میراث فرهنگی مازندران گفت که با اطلاع از شایعه ، تیمی از یگان حفاظت محیط زیست به محل اعزام شد تا از صحت شایعه مطلع شود .
بهروز کشاورز افزود : ظاهرا یک عده به دنبال ماجراجوئی در فضای مجازی هستند تا مخاطب جلب کنند ، بدون این که توجه داشته باشند جلب مخاطب از طریق تشویش اذهان عمومی مغایر رسالت رسانه ای است .
وی اظهار داشت : تمامی بناهای تاریخی شهر ساری و سراسر استان تحت نظارت مستمر قرار دارند و کوچک ترین تغییری در بناهای تاریخی باید با مجوز میراث فرهنگی انجام شود .
کشاورز با اشاره به اینکه بسیاری از بناهای تاریخی باستانی مازندران تحت تملک اشخاص حقیقی قرار دارند، گفت : تغییر ، بازسازی و یا هرگونه عملیات عمرانی و ساختمانی در بناهای تاریخی بدون مجوز میراث فرهنگی ممنوع و جرم محسوب می شود .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین از مردم خواست تا به شایعاتی که در فضای مجازی و کانال های شخصی منتشر می شود اعتنا نکنند و خبرها را از کانال های رسمی و رسانه های معتبر دنبال کنند .
کاروانسرای بهرام اتر یکی از معدود کاروانسراهای خطه شمال کشور و تنها کاروانسرای درون شهری مازندران است که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و متعلق به دوره قاجار و پهلوی اول است. این کاروانسرا از آنجا که وقف امام رضا (ع) است کاروانسرای حضرت هم نامیده می‌شود.
این کاروانسرا در خیابان نادر ساری قرار دارد و در دو طبقه شامل مسافرخانه و حجره با مصالح، چون گل، ساروچ، چوب و سفال ساخته شده است که از ۲۰۰ سال قبل تاکنون مرکز داد و ستد بوده و امروز نقش انبار بازاریان را ایفا می‌کند.
کاروانسرای بهرام اتر یکی از ۱۷ کاروانسرای به جامانده از دوره قاجار در ساری است که ۱۱ مرداد سال ۹۴ به عنوان یک اثر ملی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ثبت ملی شد.
در خیابان نادری علاوه بر کاروانسرای بهرام اتر ، کاروانسرا‌های تاریخی دیگر از جمله گل آقا احمدی، ماشین خانه و خادمی همجوار این کاروانسرا قرار داشت که در ۴۰ سال گذشته کاملا تخریب شده است و هیچ اثری از آنها نیست.
۷۳۳۵/۱۶۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


کاروانسرای بهرام اتر


شایعه تخریب


مازندران