اخبار گردشگری

مشارکت مردمی در اداره مکان های مذهبی ترویج شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسینعلی امیری روز شنبه در آیین کلنگ زنی ۲ طرح عمرانی در جوار بارگاه امامزاده شهید اردهال افزود: خدمت به ائمه معصومین (ع) و امامزادگان بطور قطع ذخیره ای برای آخرت است اما یکی از ویژگی های مکان های مذهبی اداره آنها از سوی مردم است.
وی افزود: ایران اسلامی از برکت بارگاه امام رضا (ع) و امامزادگان برخوردار است که هر یک در زمان خود سرچشمه تحولات قابل توجهی بوده و حتی پس از گذشت سال ها از زمان شهادتشان، فیض آنها برای بهره مندی مردم در بستر زمان جریان دارد.
معاون امور مجلس رئیس جمهوری با اشاره به جایگاه فرهنگی بارگاه امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) در مشهد اردهال گفت: دولت به توسعه این مکان مقدس توجه دارد اما باید از احساس مسئولیت خود مردم و ظرفیت نیکوکاران بهره گرفته و در زمینه تبلیغ و ترویج این مسیر اقدام شود.
او اضافه کرد: درخواست ردیف اعتباری در بودجه سالانه برای این امامزاده بزرگواربه رغم محدودیت ها پیگیری می شود اما دولتی کردن این اماکن و وابسته شدن آنها به اعتبارهای دولتی چندان به صلاح نیست.
امیری در ادامه با قدردانی از تلاش ها برای توسعه آستان امامزاده علی بن محمد باقر (ع) بیان کرد: مشهد اردهال در مقایسه با سال های پیش، رو به توسعه بوده است .
حمیدرضا مومنیان، معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان نیز گفت: آستان امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) پیش تر ردیف بودجه داشت که مسکوت مانده و امید می رود با پیگیری فعال شده و گام های موثرتری در حوزه فعالیت های عمرانی و طرح توسعه این بارگاه امامزاده والا مقام برداشته شود.
به گزارش ایرنا، طرح ساخت مسجد جامع در جوار بارگاه امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) با زیربنای چهار هزار مترمربع شامل ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع شبستان مردانه و یک هزار و ۵۰۰ مترمربع شبستان زنانه در ادامه این آئین آغاز شد.
همچنین طرح ساخت بازارچه ای در جوار این امامزاده بزرگوار شامل ۵۰ باب مغازه ۲۴ متری نیز کلنگ زنی شد که به گفته اعضای هیات امنای امامزاده برای ۱۵۰ نفر شغل مستقیم ایجاد می کند و زمینه گذران زندگی یک هزار نفر در مجموع ایجاد می شود.
سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) برادر حضرت امام جعفر صادق (ع) در سال ۱۱۳ ه.ق به دعوت اهالی فین از سوی پدر بزرگوارشان برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت و پس از سه سال تلاش سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در خطه اردهال به شهادت رسید.
فرزند حضرت امام محمد باقر (ع) در روز ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ ه.ق برابر با ماه مهر نزدیک به ۵۵ سال پس از واقعه کربلا شهید شدند و به همین مناسبت دومین جمعه مهرماه هر سال نیز آئین سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان (محل شهادت ایشان) برگزار می شود.
مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان قرار دارد.
شهرستان کاشان با جمعیت نزدیک به ۳۶۵ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
۸۱۲۳ / ۱۳۳۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


مکان های مذهبی


مشهداردهال


معاون پارلمانی رئیس جمهوری