اخبار گردشگری

بیش از ۴۰۰ سکه باستانی از قاچاقچیان در مازندران کشف شد

ناصر علی نژاد روز سه شنبه در آستانه نوروز ۹۷ به خبرنگار ایرنا گفت که این سکه های قدیمی دیروز هنگام معامله در شهرستان سوادکوه از قاچاقچیان کشف شد و چهار قاچاقچی عتیقه هم در این ارتباط دستگیر شدند.
وی افزود : یگان حفاظت استان مازندران به‌منظور مقابله با جرائم علیه مواریث تاریخی ، با تشکیل تیم ویژه عملیات ضمن بررسی و شناسایی هویت افراد دخیل در امر قاچاق اشیای تاریخی‌فرهنگی و با بهره‌گیری از ظرفیت حمایتی مراجع قضایی و انتظامی استان در زمینه برخورد قانونی با متخلفان و سوداگران این حوزه، در روزهای پایانی سال به موفقیت چشمگیری دست یافت.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران گفت : با کارشناسی‌های صورت‌پذیرفته از سوی کارشناسان میراث‌فرهنگی، اصالت سکه‌های مکشوفه تأیید و قدمت آن‌ها دوران ساسانی، اشکانی و سلوکی تخمین زده شد.
علی نژاد ادامه داد : تنها در چهار ماه گذشته بیش از ۳۶ هزار و ۱۶۷ بازدید توسط یگان حفاظت استان از حوزه های میراثی انجام شد که طی آن ۳۲ باند قاچاق آثار تاریخی و عتیقه منهدم شدند .
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران اظهار کرد : در این عملیات ها ۱۲۴ نفر سوداگر عتیقه دستگیر شدند که ۱۱۳ نفر از آنها بومی منطقه بودند .
وی همچنین گفت که در این مدت یکهزار و ۲۳۰ قلم آثار تاریخی از قاچاقچیان کشف و ضبط شد که ۹۱۴ قلم آن اصل و باقی تقلبی بود .
علی نژاد اضافه کرد : در این مدت ۳۰ حفاری غیرمجاز نیز کشف شد که پنج مورد آن در مناطق ثبتی میراث فرهنگی بود .
مازندران دارای ۱۵ موزه تاریخی – باستانی است که بیش از هشت هزار قلم آثار تاریخی در آن نگهداری می شود .
۷۳۳۵/۱۶۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


عتیقه


قاچاق


مازندران