اخبار گردشگری

مرد نمکی شماره چهار در فهرست آثار ملی جای گرفت

به گزارش ایرنا، مردان نمکی’ مومیایی های نمکی کشف شده از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان هستند که بر اساس مطالعات انجام شده قدمت برخی از آنها به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ سال پیش (دوره هخامنشیان) می رسد.
یحیی رحمتی، روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در جلسه شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور، مرد نمکی شماره چهار که سالم­ترین و کامل­ترین مومیایی کشف شده از معدن نمک چهر آباد با قدمتی ۲۳۰۰ ساله است، ثبت ملی شد.
این مرد نمکی هم اکنون در موزه مردان نمکی عمارت ذوالفقاری زنجان نگهداری می شود.
وی در خصوص وضعیت مرد نمکی شماره چهار اظهار کرد: با وجود آسیب دیدگی هنگام مرگ، تا حدودی بیشتر قسمتهای بدن سالم باقی مانده است که شامل مجموعه استخوان­ها و بافت نرم این مومیایی است که بر اثر از دست دادن آب بدن کاملا خشک شده است.
وی ادامه داد: با وجود شکستگی جمجمه در چند قسمت، دلیل مرگ براساس تحقیقات انجام یافته فشار بر قفسه سینه و پارگی قلب در نتیجه ی ریزش تونل­ها و ریزش خاک و آوار روی مرد نمکی شماره چهار بوده است.
رحمتی گفت: بر اساس تحقیقات انجام گرفته مشخص شد این مومیایی طبیعی، پسر جوانی بوده که به هنگام مرگ حدود ۱۶ سال داشته است. قد این مومیایی ۱۷۰ تا ۱۷۵ سانتی متر است. بر گوش­هایش حلقه هایی از جنس نقره دیده می شود. موهای سر وی کوتاه و به رنگ خرمایی است.
وی افزود: به همراه این جوان مومیایی شده اشیای جالب توجهی نیز کشف شد. یکی از این اشیا چاقوی فلزی با دسته استخوانی است که در غلافی چرمی به کمربند پارچه ای او بسته شده است ازاشیای دیگر می­توان به دو کوزه کوچک سفالی سالم اشاره کرد. همچنین طناب­های گیاهی، یک مهره کوچک با لعاب آبی، یک پی سوز سالم دود زده، ۱۱ تکه سفال نیز همراه این جسد یافت شده است.
یحیی خاطرنشان کرد: از ویژگی های بسیار مهم این مومیایی طبیعی، لباس کامل است که برتن او دیده می­شود. این لباس از بالا پوشی بلند، یک شلوار و کفش چرمی تشکیل شده است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون از ۶ مومیایی کشف شده ، آثار ۲ مرد نمکی به دلیل متلاشی بودن در مخزن اشیای ‘مردان نمکی’ موزه ذوالفقاری زنجان نگهداری می شود و سه مومیایی مردان نمکی در موزه عمارت ذوالفقاری زنجان و یک مومیایی نیز در موزه ملی ایران در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد.
۷۳۱۲/۶۰۸۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


مردان نمکی


آثار ملی


ثبت اثر