اخبار گردشگری

کشف بیش از ۵۷ هزار شی تاریخی قاچاق تا اسفند ۹۶

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سردار امیر رحمت اللهی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی خبرنگاران و فرماندهی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی در تالار فجر سازمان میراث فرهنگی افزود: در ۱۱ ماه گذشته، یکهزار و ۳۷۸ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته که ۶۱۷ پرونده با احساس مسوولیت و گزارش های به موقع مردمی منجر به نتیجه شده است.
وی ادامه داد: قاچاق نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد افزایش داشته که نشان می دهد میل مجرمان به این جرم کاهش نیافته و ۲ هزار و ۴۲۳ نفر برای ۶۷۹ مورد حفاری غیرمجاز دستگیر شده اند.
رحمت اللهی تاکید کرد: این یگان دارای ۲۵۳ پایگاه حفاظتی و ۲۴۵ موزه تحت پوشش در کشور است و رویکرد اصلی آن حفاظت فیزیکی صرف و نیز استفاده از ظرفیت های اجتماعی و مدیریتی برای تحقق وظایف تغییر کرده است.
وی ادامه داد: امسال ۲۰۵ مورد اسکورت اشیای تاریخی و فرهنگی داشته ایم که ۱۲ مورد آن اسکورت خارجی بوده و این عدد مربوط به نمایشگاه های مختلف اشیای در داخل و خارج از کشور بوده است.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی تاکید کرد: اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده ناشی از حضور به موقع ماموران یگان در حفظ و نگهداری موارث ارزشمند تاریخی کشور که معمولا در آمار نمی آید، نباید نادیده گرفته شود.
وی افزود: ایده مشارکت های اجتماعی را که سال گذشته مطرح کردیم با تشکیل اداره مشارکت های اجتماعی و اقداماتی مثل حضور فرمانده های یگان ها در شورای فرهنگی عمومی استان ها و شوراهای تامین استان ها وجلسات با ائمه جمعه مناطق، امضای تفاهمنامه با اموزش و پرورش ارتقا دادیم.
رحمت اللهی گفت: شماره تلفن ۳ تا ۴ رقمی مختص به همکاری مردم با یگان حفاظت میراث فرهنگی در نظر گرفته شده که بزودی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید. شعار نوروز ۹۷ این یگان، مشارکت همگانی و حفاظت اطمینان بخش سرمایه اجتماعی است.
وی یادآور شد: گرچه تطابق منطقی بین تعداد نیروی انسانی با ۳۲ هزار اثر و محوطه تاریخی کشور وجود ندارد اما برای جبران این نقصیه با تفکر امروزی بدنبال تقویت استفاده از تجهیزات نوین حفاظت الکترونیک و مشارکت های حداکثری مردم و نهادهای اجتماعی هستیم تا بیشتر از توسعه کمی نیروها به توسعه کیفی و توانمند سازی بیاندیشیم.
فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: به طور کلی با حضور سرباز و مسلح شدن به سلاح گرم افراد یگان در موزه ها که یک فضای فرهنگی هستند، مخالف هستیم و در زمینه های مختلف هفت دوره آموزش تخصصی برای ۷۵۰ نفر از نیروها با توجه به آمایش سرزمینی برگزار کردیم و تعداد سربازان خدمتی خود را به ۶ برابر رساندیم که عمدتا دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
رحمت اللهی افزود: با پیگیری توانستیم در ۱۸ استان کشور شعبه رسیدگی به جرایم خاص علیه میراث فرهنگی را تشکیل دهیم و درباره ارتکاب جرایم در فضای مجازی، صرفا از طریق کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که دبیر آن معاون دادستان کل است، همکاری داریم.
وی ادامه داد: در مورد تبلیغات فراگیر کانال های تلگرامی و یا محیطی درباره گنج یاب یا فلزیاب ها با پلیس فتا، پلیس آگاهی و بین الملل و پلیس پشگیری ناجا ارتباط خوبی داریم و در این باره یک اداره حقوقی تاسیس کردیم که تاکنون از ۲۰۰ سایت فعال در زمینه فلزیابی، ۱۱۶ سایت فیلتر شد ه اند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: در مورد حفاظت از گردشگری موظف به ایجاد امنیت عینی و روانی برای گردشگران خارجی هستیم و در مورد حفاظت از صنایع دستی هم تعاملات خوبی در همه حوزه ها به خصوص هنگ های مرزی ایجاد کردیم و با ستاد مبارزه قاچاق کالا درباره تعیین مصادیق جرم قاچاق صنایع دستی همکاری مستمر داریم.
فراهنگ ** ۱۰۸۵ ** ۳۰۷۹ ** ۱۰۷۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


رحمت اللهی


قاچاق میراث فرهنگی