اخبار گردشگری

کتاب سکه های ساسانی ارومیه در شمار منابع مرجع جهان قرار گرفت

داریوش اکبرزاده که با مشارکت یک سکه شناس نامدار اتریشی این کتاب پژوهشی را تالیف کرده است، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال ۱۳۸۶ خورشیدی هنگام عملیات ساخت پاسگاه مرزی در مرز ایران و‌ عراق ( در شهرستان پیرانشهر) با برخورد بیل لودر به یک کوزه، تعدادی سکه متعلق به دوره ساسانی کشف و توسط مرزبانی به میراث فرهنگی تحویل داده شد.
وی با بیان اینکه پس از پیدا شدن سکه ها و انتقال آنها به موزه ارومیه، مراحل اولیه مطالعه بر روی آنها آغاز شد، گفت: مطالعه و ‌پژوهش بر روی سکه ها ۶ سال طول کشید که شامل مرحله آماده سازی، شستشو، جرم زدایی، عکسبرداری حرفه ای و استخراج داده ها بود.
عضو‌ هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور ادامه داد: عکسبرداری حرفه ای برابر استانداردهای جهانی از سکه ها کاری بسیار سخت و دشوار بود و می توان عکسبرداری از گنجینه سکه های موزه ارومیه را نخستین عکسبرداری حرفه ای استاندارد در کشور عنوان کرد.
وی افزود: تعداد سکه ها یکهزار و ۲۶۷ سکه مربوط به پادشاهان دوره ساسانی از جمله خسرو انوشیروان و خسرو پرویز است.
اکبرزاده اضافه کرد: این کتاب به بزرگترین گنجینه سکه های شاهان ساسانی سده ششم میلادی می پردازد و نزدیک سه هزار عکس را در خود جای داده است.
این عضو هیات علمی پژوهشکده زبان شناسی، متون و ‌کتیبه های پژوهشگاه گفت: این سکه ها بزرگترین گنجینه سکه خسرو دوم(خسرو پرویز) برای شناخت جغرافیای اداری روزگار ساسانی در جهان تا به امروز به شمار می رود.
وی افزود: این کتاب تنها ساعاتی پس از چاپ در Bibliographia iranica و سایت دهها دانشگاه معتبر جهان بازتاب یافت که در تاریخ سازمان میراث فرهنگی بی سابقه بوده است.
اکبر زاده افزود: گنجینه سکه های ساسانی ارومیه و موزه ارومیه نخستین گنجینه سکه کشور است که در این استاندارد و سطح جهانی به چاپ رسیده است.
وی اضافه کرد: در این کتاب سعی شده تا تمامی اطلاعات از طریق نمودارهای آماری ارایه شود و خواننده مجبور به خواندن انشا نباشد؛ به عنوان نمونه اولین جدول کتاب به خواننده نشان می دهد که چه تعداد سکه از چه پادشاهی در این کتاب وجود دارد.
اکبرزاده افزود: در بخش دوم و اصلی کتاب ویژگی سکه های پادشاهان خسرو اول، هرمز چهارم و آذرمیدخت برخلاف نمونه های مشابه تنها یکبار توضیح داده شده است.
وی اضافه کرد: هزینه سنگین چاپ این کتاب توسط آکادمی علوم اتریش که در شمار برترین ناشران جهان در این زمینه است، پرداخت شد.
رئیس سابق موزه ملی ایران افزود: نسخه هایی از این کتاب را به بخش هایی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از جمله موزه ارومیه اهدا کرده ایم و امید می رود تا موسسه های فرهنگی و علمی کشور با خرید این کتاب از ناشر و مطالعات ایران شناسی در جهان حمایت کنند.
وی ادامه داد: چاپ ‌این کتاب با همکاری دکتر نیکولوس شیندل( Dr.Nikolaus schindel ) سکه شناس نامدار اتریشی صورت گرفت و مقدمه آن توسط پروفسور الرام ( prof.Michael Alram)، معاون آکادمی علوم اتریش و نیز پروفسور ریکا گیزلن (Prof.Rika Gyselen )، دانشمند نامدار فرانسوی نوشته شد.
یک تاریخ شناس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این کتاب در مورد سکه های ساسانی کشف شده در پیرانشهر توسط داریوش اکبرزاده و ‘نیکلاس شیندل’ به زبان انگلیسی چاپ شده و در حال حاضر فقط یک نسخه از آن در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری ارومیه موجود است.
به گفته عبید سرخابی در سال ۱۳۸۵ و به دنبال فعالیت های خاکبرداری در روستای کهنه لاجان در نزدیکی مرز تمرچین پیرانشهر، کوزه ای حاوی سکه های نقره ساسانی کشف و یکهزار و ۲۶۷ سکه به اداره میراث فرهنگی پیرانشهر تحویل شد که این سکه ها اکنون در موزه ارومیه نگهداری می‌شود.
به گزارش ایرنا، SNS مخفف ‘Sylloge Nummorum’ یا گنجینه ارزشمند کتاب های سکه شناسی بوده و تاکنون فقط از سوی دانشمندان نامدار خارجی چاپ شده است؛ جلدهای قبلی به مجموعه سکه های موزه های بزرگ جهان نظیر پاریس، لندن و برلین اختصاص دارد.
با چاپ این کتاب برای نخستین بار یک گنجینه سکه از داخل کشور (ارومیه) در شمار مجموعه SNS (مرجع) قرار گرفته که می توان گفت شناسنامه ‌ارزشمندی برای مردم ایران و بویژه آذربایجان غربی است.
داریوش اکبرزاده پیش از این ‘ کتاب گل مهره های ساسانی خوی’ را که ‌در نوع خود بی نظیر و به خط پهلوی نوشته شده است را در کارنامه خود دارد؛ این کتاب با همکاری پروفسور’ چرتی’ به سال ۲۰۰۹ میلادی در دانشگاه روم ایتالیا به چاپ رسیده است.
۸۱۳۵/ ۳۰۷۲
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


تالیف کتاب


سکه شناسی


ساسانی