اخبار گردشگری

شانس غارعلیصدر برای جهانی شدن کم است/ معرفی ارزانفود به یونسکو

فرهاد نظری روز شنبه در حاشیه نخستین کارگاه آموزشی تبیین حافظه جهانی در استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دره ارزانفود و غار علیصدر برای ثبت در ‘فهرست میراث فرهنگی و طبیعی جهانی’ کاندید شده اند که می توانند ۲ کاندید همدان برای ثبت در یونسکو باشند.
وی اظهار کرد: دره ارزانفود همدان این شرایط را دارد که به عنوان منظر فرهنگی مانند ‘میمند’ درفهرست جهانی یونسکو جای بگیرد.
نظری خاطرنشان کرد: غار علیصدر نیز حائز ویژگی هایی هست، اما ساخت و سازهای غیر اصولی و دخل و تصرف های صورت گرفته در اطراف این اثر تاریخ طبیعی کار ثبت این اثر را در فهرست یونسکو با مشکل مواجه کرده است.
مدیرکل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه تنها ارزشمند بودن یک اثر شرط لازم و کافی نیست گفت: برنامه مدیریتی برای حفظ و نگهداری و مرمت آثار نیز بسیار اهمیت دارد.
وی اضافه کرد: از زمانی که یک اثر در فهرست آثار جهانی ثبت می شود متعلق به تمام ملت ها است و همه کشورها در آن سهیم هستند و سبک مدیریت این آثار باید در سطح بسیار بالا و در حد آثار کشورهای ایتالیا، اتریش، ژاپن و آلمان باشد.
براساس آخرین آمار منتشر شده یونسکو در سال ۲۰۱۷ ایران ۲۲ اثر در فهرست میراث تاریخی، ۱۳ اثر در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهان، و ۱۰ اثر در فهرست حافظه جهانی به ثبت رسانده است.
قدمت غار علیصدر را زمین شناسان به دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره ژوراسیک ( ۱۹۰ تا ۱۳۶ میلیون سال قبل ) نسبت می دهند و این غار به عنوان یکی از عجایب طبیعی در استان همدان واقع شده است.
۷۵۲۷/۲۰۸۷
خبرنگار: زهرا زارعی** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


حافظه جهانی


همدان ۲۰۱۸