اخبار گردشگری

شهرداری تهران: خانه نیما یوشیج با رای دیوان عدالت اداری از ثبت ملی خارج شد

«خانه نیمایوشیج واقع در محله تجریش تهران در سال ۱۳۸۰ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۴۶۰۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید اما ابان ماه امسال با رای دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج شد».
به گزارش ایرنا، حبیب اله تاجیک اسماعیلی شهردار منطقه یک تهران روز شنبه افزود: خانه نیمایوشیج در سال ۱۳۳۵ توسط فردی به نام سید محمدعلی شریف نیا خریداری شده است.
وی اظهار کرد: ملک واقع در تجریش، خیابان شهید کبیری، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، پلاک ۱ معروف به ملک نیمایوشیج حدود سال ۱۳۳۵ توسط مرحوم سید محمد علی شریف نیا خریداری و از سال ۱۳۶۷ به وارث وی رسیده است.
شهردار منطقه یک با بیان اینکه در سال ۱۳۷۹ مالکان طی توافقنامه با شهرداری وقت، تصمیم به تخریب و ساخت و ساز گرفتند، افزود: در این میان مساحت زمین ملک نیز پس از رعایت اصلاحی از ۵۸۸ مترمربع به ۴۲۷ مترمربع کاهش یافت.
شهردار منطقه یک ادامه داد: همزمان با شروع عملیات اجرایی در سال ۱۳۸۰، سیمین دانشور همسر جلال آل احمد که متوجه تصمیم مالکان شد، موضوع ثبت ملی این خانه را پیگیری کرد تا در نهایت این ملک به شماره ۴۶۰۳ در زمره آثار ملی میراث فرهنگی ثبت شد و بدین ترتیب تا سال ۱۳۹۳ هیچ اقدامی در ملک صورت نگرفت.
تاجیک اسماعیلی خاطرنشان کرد: از آنجایی که تا سال ۱۳۹۳ سازمان میراث فرهنگی برای خرید ملک هیچ اقدامی نکرد، مالکان در این سال تصمیم به طرح شکایت علیه سازمان میراث فرهنگی و پیگیری موضوع از طریق مراجع قضایی گرفتند.
وی با تاکید بر اینکه ملک مذکور شخصی است، تصریح کرد: با توجه به نظریه فقهی شورای نگهبان مبنی بر اینکه آثاری که دارای مالک شخصی هستند، از شمول حاکمیت قوانین میراث فرهنگی خارج هستند (خروج موضوعی دارد) شعبه اول دیوان عدالت اداری رای به ابطال تصمیم سازمان میراث فرهنگی و خروج ملک موسوم به خانه نیما یوشیج از آثار ملی داد.
تاجیک اسماعیلی با بیان اینکه این ملک از لحاظ معماری فاقد ارزش بوده اما با توجه به حضور و سکونت نیما یوشیج مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته، خاطرنشان کرد: بعد از صدور رای مذکور، سازمان میراث فرهنگی به آن اعتراض کرد اما در تجدید نظر نیز، رای نهایی مبنی بر خروج ملک از آثار ملی در تاریخ ۹۶/۸/۱۵ صادر شده است.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاری – انتشار: محسن فتاحی
تهرام/۹۳۵۳/۷۲۴۷**۱۶۲۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


خانه نیما


ثبت ملی


شهرداری تهران