اخبار گردشگری

تدریس علمی بافت کلاش، گامی برای تحقق استانداردهای یونسکو در مریوان

به گزارش ایرنا، پا افزار کُردی کلاش در سال ۲۰۱۷ میلادی (پاییز ۱۳۹۶) توانست با توجه به قابلیت هایش در جمع صنایع دستی معتبر و مهم جهان قرار گیرد تا مریوان در استان کردستان به عنوان شهر جهانی کلاش معرفی شود.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که عهده دار حفاظت از میراث جهانی در بخش ها و رشته های مختلف است ارائه آموزش های کلاسیک و آکادامیک در مورد یک رشته در محل تولید را از معیارهای شهر جهانی می داند.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز برای رسیدن مریوان به معیارهای جهانی، فعالیت های خود را تشدید کرده تا با همکاری صاحبنظران در عرصه صنایع دستی و وزارت آموزش و پرورش، رشته کلاش بافی از سال تحصیلی آینده در هنرستانی در شهر مریوان تاسیس و دانش آموز پذیر کند.
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان می گوید: ایجاد سه رشته تحصیلی کلاش بافی، زیورآلات سنتی و نازک کاری چوب که هر سه از هنرهای دستی بومی مردم این استان هستند، نهایی شده است.
سعید نظری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اینکه کلاش بافی به عنوان میراث جهانی در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد( یونسکو) به ثبت رسیده است برای تحقق اهداف این سازمان در یک شهر جهانی، ایجاد رشته کلاش بافی در هنرستان ها در اولویت قرار گرفت.
به گفته وی، هم اکنون بیش از پنج هزار نفر از فعالان غیر رسمی این هنر در کردستان وجود دارند که هنر خود را به صورت استاد، شاگردی یاد گرفته و در حال تولید محصولات هستند که با ایجاد این رشته می توان علاوه بر برداشتن گام های بلند در حفظ این رشته، آموزش ها را نیز به سمت کلاسیک و آکادمیک برد.
نظری با اشاره به اهمیت تدوین استانداردهای این رشته ها افزود: علمی کردن طراحی، تهیه و تولید کلاش به عنوان یکی از مهمترین و شاخص ترین صنایع دستی استان که شهره جهانی دارد می تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال گسترده و پایدار شود.
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان یادآور شد: بر همین اساس با توجه به اقدامات صورت گرفته، امید است کلاش بافی به عنوان رشته مستقل و بومی از مهر ۹۷ در هنرستان های کار و دانش استان ایجاد و نسبت به پذیرش دانش آموز در این رشته اقدام لازم صورت گیرد.
وی اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نظر دارد رشته ها را با توجه به تمرکز فعالان آن در شهرهای مختلف ایجاد کند که در این صورت کلاش بافی در مریوان و زیور آلات سنتی و نازک کاری چوب نیز در سنندج دایر می شود.
نظری همچنین از همکاری این اداره کل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: در این خصوص پیشتر با دانشگاه جامع علمی کاربردی همکاری منسجمی صورت گرفت و یک واحد دانشگاهی با عنوان مرکز علمی کاربردی صنایع دستی از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را در سنندج آغاز کرده است.
به گفته وی، در این واحد اکنون ۳۵۰ دانشجو در هشت رشته مقاطع کاردانی و کارشناسی مشغول تحصیل هستند که رشته های مختص صنایع چوبی با گرایش نازک کاری، صنایع دستی و گردشگری، امور فرهنگی با گرایش موزه چهار رشته مختص مربوط به هنرهای دستی در این مرکز ایجاد شده است.
** تاسیس ۶ رشته دیگر در برنامه اداره کل قرار دارد
سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان همچنین از برنامه این اداره کل برای تاسیس ۶ رشته دیگر در صنایع دستی بومی استان خبر داد و افزود: استان کردستان دارای ۲۱ رشته صنایع دستی بومی فعال و چهار رشته بومی در حال غیر فعال شدن، دارد.
نظری گفت: توجه میراث فرهنگی در کنار توسعه و رونق رشته های فعال اقدام به فعال سازی دوباره رشته های در حال غیر فعال شدن است که از جمله این برنامه ها می توان به برگزاری دوره های مختلف آموزشی اشاره کرد.
وی یادآور شد: در سال جاری هفت دوره تخصصی در بخش های مدیریت تولید، بازار، صادرات و بسته بندی برگزار شد که ۵۰۵ نفر از فعالان هنرهای دستی استان از این آموزش ها بهره مند شدند.
به گفته وی، طراحی محصول در خلاقیت و نو آوری کلاش و شالبافی، مدیریت تولید، بازگانی و بازاریابی، آشنایی با اصول و مبانی محصول، استاندارد سازی کارگاه و مواد، تمکین تحقق صادرات صنایع دستی و دوره جلوگیری از قاچاق صنایع دستی خارجی و تقلبی از جمله دوره های برگزار شده، است.
به گزارش ایرنا، بیش از ۴۰ هزار نفر از هنرمندان کردستان در ۴۵ رشته فعال صنایع دستی بومی و غیر بومی فعالیت می کنند که از این تعداد، پنج هزار و ۷۰۰ نفر (سه هزار و ۷۰۰ نفر شناسه دار و ۲ هزار نفر بدون شناسه) در رشته کلاش بافی، یک هزار و ۵۵۰ نفر (شامل ۵۵۰ هنرمند شناسه دار و بیش از یک هزار هنرمند بدون شناسه) در رشته نازک کاری و ۲۵ نفر نیز در رشته زیروآلات سنتی مشغول فعالیت هستند.
۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از ۴۰ هزار هنرمند صنایع دستی استان در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند که از این تعداد، سه هزار و ۶۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.
کلاش پا افزاری با قدمت ۲ هزار ساله تهیه شده از مواد طبیعی موجود در محیط مانند نخ و چرم است که با توجه به خنکی و سبکی آن بسیار مورد توجه است و در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد.
به بهانه وجود هنرمندان متعدد تولید کلاش در مریوان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۲سال قبل پرونده جهانی شدن این شهرستان را به عنوان شهر جهانی کلاش آغاز کرد.
کلاش تنها پای افزاری است که دارای خط تقارن است به این معنی که چپ و راست برای آن نیست و برای حفظ این فرم و مدل باید هر چند مدت کلاش را راست و چپ و یا چپ و راست پا کرد.
پیاده روی با کلاش متناسب با فرم و مرفولوژی پاهاست، کفه آن و قسمت سینه گود پا بر آمده و در پاشنه پا بر جسته این فرم باعث رفع خستگی و عدم خسته شدن پاها در هنگام پیاده روی می شود.
از نظر زیست محیطی هیچ نوع آلودگی محیط بعد از استفاده آن ایجاد نمی شود، چون مواد مصرفی آن کاملا طبیعی است و در خاک کمتر از یک سال تجزیه و به عناصر طبیعی خود تبدیل می شود در حالی که سایر پای افزارها چند سال طول می کشد که تجزیه شود.
در ساخت و تولید این پای افزارهیچ نوع دستگاه صنعتی دخیل نیست و این امر باعث می شود زمینه اشتغال را برای افراد زیادی در منطقه ایجاد کند.
مواد اولیه مورد نیاز برای کلاش پارچه نخی مانند متقال٬ چلوار٬ نخ تابیده شده نمره٬ لایه، لایه پوست٬ یا چرم گاو است.
کلاش بافی علاوه بر مریوان در شهرستان های مختلف استان کردستان شامل سنندج، دیواندره، سروآباد، کامیاران و سقز نیز رواج دارد اما مریوان به علت تعداد فعالان بالا به عنوان مرکز تولید این کفش شناخته می شود.
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۹ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
خبرنگار: حسن حسین زاده**انتشاردهنده: مجید سلیمانی
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


صنایع دستی


کلاش بافی


ایجاد هنرستان