اخبار گردشگری

هگمتانه: جای خالی نمادهای سفالی در لالجین

در این مطلب که به قلم ‘زهرا ذوالفقاری’ به رشته تحریر در آمده، عنوان شده است: در دنیای کنونی، زیر ساخت‌های شهری نقش مهمی را در توسعه پایدار شهر‌ها و رفاه شهروندان ایفا می‌کند، حال آنکه آن شهر دارای عنوان‌های مختلفی چون شهر جهانی سفال، پایتخت سفال و … نیز باشد، اهمیت وجود زیر ساخت‌های شهری چندین برابر می‌شود؛ لالجین با داشتن تمام این ظرفیت‌ها شهری است که از نبود زیرساخت‌های مناسب شهری و از جمله نمادهای مناسب برای معرفی شهر و بیان ویژگی‌های آن آسیب می‌بیند.
یک شهر خوب امروزه، مؤلفه‌ها و موارد مختلفی را باید همراه خود داشته باشد تا بتواند به توسعه پایدار دست یابد و از طرفی، رفاه حال شهروندان را فراهم کند.
لالجین یکی از شهر‌های کهن، استان همدان و از توابع شهرستان بهار است که قدمتی دیرینه دارد، مردمان این شهر اغلب به حرفه سفالگری مشغول هستند و در حالی که بیکاری در اکثر شهر‌های استان به چشم می‌خورد، لالجین از قِبَل هنر سفالگری توانسته اشتغالزایی هم داشته باشد.
لالجین که به عنوان پایتخت سفال ایران زمینه شهره است، به عنوان شهر جهانی سفال هم انتخاب شده است، اما با داشتن تمام این ظرفیت‌ها، لالجین از داشتن زیرساخت‌های مهم شهری بی بهره است.
وارد شهر که می‌شوی یک تابلو ورودت به شهر جهانی سفال را خوشامد می‌گوید و در میدان ورودی شهر تنها یک مرد با سفال‌های اطرافش به عنوان نماد خود نمایی می‌کند و در بلوار اصلی شهر هیچ نمادی که بیانگر شهر سفال باشد وجود ندارد، نبودنمادهای سفالی در میادین و بلوار‌های شهر یکی از ضعف‌های اصلی لالجین است و اگر نمادی هم در جایی کار شده در خور عنوان جهانی این شهر نیست، در حالی که شهری که پایتخت سفال بوده و نام جهانی را یدک می‌کشد باید در تمام مسیرها، بلوارها و میدان‌های شهر نمادهایی داشته باشد که بازگو کننده موقعیت شهر باشد.
نبود تابلو‌های راهنما در شهر که بخواهد مسافران و شهروندان را به سمت کارگاه‌های سفال راهنمایی کند، نبود سرویس بهداشتی مناسب از دیگر ضعف‌های لالجین است.
اگر چرخی در این شهر بزنی، به جز پارک ورودی شهر که پارک سفال نام دارد و یک یا دو فضای سبز بسیار کوچک خبری از فضای سبز نیست در حالی که وجود پارک و فضای سبز در شهری مانند لالجین ضروری است.
کمبود و ضعف زیرساخت‌های شهری در لالجین به اندازه‌ای است که مسؤولان شهر مانند شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، هم به این موضوع اذعان دارند.
این مسئولان کمبود زیر ساخت‌ها و یا نبود نماد مناسب را به گردن کمبود بودجه و اعتبار می‌اندازند در حالی که، لالجین سال‌ها است که به عنوان پایتخت سفال ایران به شمار می‌رود چرا باید در این سال‌ها اقدامی برای آن نشده باشد.
در این خصوص گفتگویی را با شهردار لالجین داشتیم. شهردار لالجین با بیان این مطلب که در حوزه زیر ساخت‌های گردشگری لالجین اقدامی نشده است، گفت: لالجین نیازمند توسعه فضای سبز است.
حمید محبی با بیان اینکه در زمینه ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری در لالجین مانند هتل و یا اماکن تفریحی گردشگری تاکنون اقدامی نشده است، اظهار کرد: در حال حاضر برای ساخت هتل در حال رایزنی هستیم.
وی با اشاره به اینکه در مورد ساخت دهکده سفال نیز، باید طرحی تهیه شود تا با همکاری سازمان شهرداری‌ها برای ساخت آن اقدام شود، عنوان کرد: این طرح نیاز به تسهیلات بالایی دارد.
*لالجین نیازمند توسعه فضای سبز است
شهردار لالجین به توسعه فضای سبز در این شهر اشاره و بیان کرد: لالجین نیاز به توسعه فضای سبز دارد که طراحی سه فضای سبز به دنبال ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه متأسفانه فضای ورودی این شهر مناسب نیست و در این حوزه ضعف داریم، گفت: برای ساماندهی فضای ورودی شهر، پیاده رو سازی خیابان‌های ورودی، آسفالت بلوار ورودی، سرویس‌های بهداشتی و… باید اقدام شود که در برنامه ما است.
محبی با اشاره به اینکه در ابتدای کار که قرار بود داوران برای تأیید شهر به عنوان شهر جهانی از لالجین بازدید کنند، شهرداری اقداماتی را برای ساماندهی انجام داد که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه داشت، گفت: اما تا کنون ۲۰۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است و شهرداری به پیمانکاران بدهکار است که استان تعهد داده آن را پرداخت کند.
وی با بیان اینکه توسعه فضای سبز، ساماندهی ورودی‌ها، نمادها و… نیاز به اعتبار بسیاری دارد، ابراز کرد: این کار نیاز به همکاری استان، میراث فرهنگی و… دارد و به تنهایی از عهده شهرداری بر نمی‌آید.
وی با تاکید بر اینکه در مورد زیر ساخت‌های گردشگری لالجین اقدام نشده است، گفت: شهر جهانی سفال تنها در حد یک نام و عنوان است و کاری انجام نشده است.
محبی با اشاره به اینکه استفاده از بخش خصوصی برای ساخت هتل، از جمله برنامه‌های شهرداری است، گفت: در کنار آن ساخت دهکده سفال، اجرای پروژه درآمدزا و ساخت سوئیت‌های گردشگری از جمله برنامه‌های ما برای شهر جهانی است.
*اجرای زیرساخت‌های گردشگری نیازمند کار همه دستگاه‌ها است
وی به اصلاح فضای سبز و ورودی‌های شهر، تهیه نماد برای شهر و… نیز اشاره و بیان کرد: تنها پوشش آسفالت نیاز به ۵ میلیارد تومان اعتبار دارد.

* صبوری: از اشکالات مهم شهر جهانی سفال، ضعف در نمادهای شهری برای معرفی لالجین است
عضو شورای اسلامی شهر لالجین در مورد نبود نمادهای مناسب در شهر، در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، عنوان کرد: از اشکالات مهم شهر جهانی سفال، ضعف درنمادهای شهری برای معرفی شهر است.
مرتضی صبوری با اشاره به اینکه برای ایجاد نمادها قرارداد‌هایی بسته شده است، افزود: برای میدان صنایع دستی، مسابقه طراحی نماد را در نظر گرفتیم.
وی با بیان اینکه یکی از طرح‌های شهر لالجین، تبدیل بلوار آن به پیاده راه است، گفت: احداث فروشگاه‌هایی به صورت کانکس و یا فروشگاه پیش ساخته از دیگر طرح‌ها است که در این پیاده راه وجود دارد که نیاز است شهرداری ورود پیدا کند.
بر اساس آمار‌های اعلام شده در حال حاضر ۲۰۰ فروشگاه مجهز در لالجین فعال هستند، که حدود هزار کارگاه در زمینه‌های مختلف سفال و سرامیک نیز در لالجین فعالیت می‌کنند و سفال لالجین علاوه بر اینکه برای مردم این شهر اشتغال ایجاد کرده است روزانه حدود دو تا سه هزار نفر از مردم استان برای کار به شهرک سفال لالجین و خود شهر وارد می‌شوند.
قدمت سفالینه‌های لالجین به ۷۰۰ سال می‌رسد که بی شک آن را به یکی از قطب‌های گردشگری همدان تبدیل کرده است و سالانه صد‌ها گردشگر به این شهر سفر می‌کنند و در صورت تأمین زیر ساخت‌های مناسب در این شهر به طور قطع این شهر جزء شهرهایی قرار می‌گیرد که به توسعه پایدار شهری برسد و تعداد گردشگران این شهر افزایش می‌یابد و از طرفی موجب رونق گردشگری در استان هم می‌شود و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در لالجین در ماندگاری گردشگر بسیار تأثیرگذار است، از طرفی با توجه به جهانی شدن لالجین حفظ این عنوان نیازمند تغییر فضای شهر، ایجاد زیر ساخت‌های مناسب گردشگری و… است که به همت جدی مسؤولان نیاز دارد.
روزنامه هگمتانه به مدیر مسئولی محمدرضا معتمدزاده توسط شهرداری همدان چاپ و منتشر می شود.
۷۵۲۳/۲۰۹۰
تنظیم: مرضیه بختیاری**انتشار: سعید زارع کندجانی

انتهای پیام /*


فرهنگی


دیگر رسانه ها


سفال لالجین


همدان