اخبار گردشگری

حمایت از آیین های بومی در روستاها و تقویت بوم گردی اولویت میراث فرهنگی کرمانشاه

جلیل بالایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ظرفیت بالای روستاهای استان کرمانشاه از نظر مناظر طبیعی، آثار تاریحی و آئین و فرهنگ بومی محلی خاص، افزود: باید از این همه ظرفیت خوب در روستاها برای ایجاد اشتغال، جذب گردشگر و تقویت و توسعه صنعت گردشگری در استان استفاده کنیم.
او با بیان اینکه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به حوزه گردشگری در کشور دارد، گفت: امسال ۲۰ درصد از کل تسهیلات توسعه روستایی کشور به بخش گردشگری و توسعه صنایع دستی اختصاص یافته که در استان کرمانشاه نیز به همین اندازه تسهیلات برای این ۲ بخش در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد که در مرحله اول با توجه به تخصیص اولیه ای که داده شده است، ۳۵۰ میلیارد ریال تخصیص اعتبار در بخش های گردشگری و صنایع دستی استان خواهیم داشت و در مجموع بعد از تخصیص کامل منابع توسعه روستایی این میزان به یک هزار میلیارد ریال افزایش می یابد.
او سود این تسهیلات در مناطق مرزی را چهار درصد، در سایر مناطق روستایی ۶ درصد و در بخش سرمایه در گردش را ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: این تسهیلات یک فرصت ویژه برای توسعه گردشگری روستایی و تقویت صنایع دستی استان کرمانشاه است.
او تاکید کرد: همه روستائیانی که در بحث گردشگری و صنایع دستی ظرفیت دارند، می توانند با مراجعه به ادارات شهرستان و اداره کل برای دریافت این تسهیلات درخواست بدهند.
هم‌اکنون ۵۸۶ هزار و ۶۲۱ نفر از جمعیت یک میلیون و ۹۴۷ هزار و ۲۲۷ نفری استان کرمانشاه معادل ۳۰ درصد را روستاییان تشکیل می‌دهند که در بیش از ۲ هزار و ۶۰۰روستا سکونت دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه یکی دیگر از راهکارهای کمک به رونق گردشگری در استان را کمک ها فنی و اعتباری اعلام کرد و گفت: برای این منظور ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب کمک های فنی و اعتباری به این اداره کل اختصاص یافته است.
بالایی افزود: این رقم در گام نخست باعث جذب یک هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک های عامل می گردد و اصل ۱۰۰ میلیارد ریال به عنوان تامین بخشی از اصل سود که بین ۲ تا ۹ درصد تسهیلات است توسط دولت تامین می گردد و لذا ما شاهد تسهیلات ۹ تا ۱۶ درصدی در استان خواهیم بود.
وی از صاحبان و مالکان بناها و ساختمان های قدیمی و تیمچه هایی که در اطراف بازار کرمانشاه قرار دارند خواست از این تسهیلات برای رونق بخشی به وضعیت کاری و املاک و بناهای خود استفاده کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه به اعتبارات زیرساخت های گردشگری استان در سال ۹۶ نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ در مجموع از محل اعتبارات استانی، نفت و گاز و متوازن ۲۸۴میلیارد ریال اعتبار به این اداره کل اختصاص یافت که رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال ۹۵ را نشان می دهد و این رقم اعتباری در ۱۰ سال گذشته کم نظیر بوده است.
بالایی همچنین با اعلام اینکه حدود ۲۳۵ میلیارد میلیارد ریال از این اعتبارت هزینه بناهای اولویت دار می شود، تصریح کرد: معبد آناهیتا ۲۰ میلیارد ریال، محوطه جهانی بیستون ۶۰ میلیارد ریال، تاق بستان ۹۱ میلیارد ریال و و بازار کرمانشاه ۶۳ میلیارد ریال در سال ۹۶ اعتبار برای ساماندهی دارند.
براساس آمارهنرمندان صنایع دستی استان که بیش از ۷۰ هزار نفر می شوند در ۲۵۰ رشته از جمله گلیم، گیوه، معرق، منبت، لباس های محلی و سراجی سنتی فعالیت دارند.
استان کرمانشاه با بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده و مناطق بکر و زیبا یکی از مقاصد گردشگری در غرب کشور محسوب می شود و در طول سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی این استان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند.
براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه ۱۰۰ هزار سال قدمت دارد و بخش کوچکی از شاهکارهای خلفت پروردگار را می توان در این استان زیبا به چشم دید.
نوروز امسال حدود ۲ میلیون گردشگر از جاذبه های تاریخی و طبیعی استان کرمانشاه دیدن کردند.
۳۰۳۳/۸۰۶۶ خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*


فرهنگی


اعتبارات


میراث فرهنگی


کرمانشاه