اخبار گردشگری, گردشگری و توریسم

گردشگری راه چاره عبور از اقتصاد متکی به نفت/سازمان میراث فرهنگی مکلف به ایجاد ۱۳۷ هزار شغل در سال ۹۷ است

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر مونسان روز سه شنبه در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران افزود: بیش از یک میلیون سایت تاریخی و طبیعی، ۳۴ هزار اثر ثبت شده ملی و ۲۲ اثر جهانی ثبت شده در یونسکو بخشی از داشته های ارزشمند ما است.
وی تاکید کرد: آمار پنج میلیون گردشگر سالانه که بخش زیادی از آن گردشگر زیارتی است نشان می دهد که نتوانستیم از ظرفیت های گردشگری کشور به درستی استفاده کنیم.
مونسان ادامه داد: دولت با درک اهمیت گریزناپذیر جایگاه اقتصادی گردشگری عزم خود را جزم کرده تا با تدوین برنامه هایی بتواند گردشگری کشور را توسعه دهد.
معاون رییس جمهوری در تبیین این برنامه ها عنوان کرد: تقویت همکاری های میان بخشی بین سازمان دولتی و غیردولتی، تدوین برنامه ملی برای توسعه گردشگری کشور، حمایت از کارآفرینان خلاق و استارتاپ ها و تنوع بخشی موضوعی و جغرافیایی به محصولات گردشگری بخشی از این برنامه ها است.
زمینه سازی برای بهره گیری از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی با رویکرد تولید محتوا، گستریش بازاریابی، توزیع مقاصد گردشگری، تقویت سرمایه گذاری در زیرساخت ها و توسعه تبلیغات در سطح بین الملل از دیگر برنامه های دولت برای توسعه گردشگری است که رییس سازمان میراث فرهنگی بدانها اشاره کرد.
مونسان ادامه داد: سند گردشگری وابسته به فرصت های زمانی و مکانی است و نمی توان یک برنامه برای همه فصول سال و همه مناطق داشت از این جهت باید بسته های ویژه برای هر فصل و هر منطقه تدوین شود که این بسته ها بزودی برای استان های مختلف ابلاغ خواهد شد.
رییس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: ارتقای بهره وری و ارتقای کمی و کیفی محصولات گردشگری موجب می شود تا ما رقابت پذیر باشیم.
مونسان ضمن تاکید بر نقش نمایشگاه ها در تبلیغ گردشگری هر کشور یادآور شد: اگر نتوانیم آنچه را که داریم به خوبی معرفی کنیم، ظرفیت های گردشگری ما به صورت بالقوه باقی می ماند، بنابراین تلاش می کنیم تا نمایشگاه بین المللی تهران به برندی در منطقه تبدیل شود.

** ۹۳۲ میلیارد تومان بودجه ۹۷ سازمان میراث فرهنگی
رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: همه ارکان نظام به این نتیجه رسینده اند که برای تولید ثروت و اشتغال و تنش زادیی در دنیا باید به گردشگری تکیه کنیم.
جبار کوچکی نژاد افزود: در مواد ۹۸ – ۹۹ و ۱۰۰ قانون، حمایت بخش خصوصی و دولتی برای توسعه گردشگری پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: در بودجه ۹۷، ۹۳۲ میلیارد تومان برای سازمان میراث فرهنگی پیش بینی شده که بودجه محدود و اندکی است قرار است ۴۵۰ میلیارد تومان از این بودجه به صورت جاری برای حقوق و دستمزد و حدود ۵۰۰ میلیارد بقیه صرف پروژه های عمرانی شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: البته نمایندگان برای حمایت از توسعه گردشگری در بودجه سنواتی وزارتخانه ها و دستگاه ها آنها را ملزم کرده اند تا بخشی از بودجه خود را برای کمک به توسعه گردشگری اختصاص دهند.

** نمایشگاه های تخصصی ابزار جذب گردشگر
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردرشگری نیز در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران گفت: برگزاری نمایشگاه تخصصی ابزاری قدرتمند برای جذب گردشگران است.
محمد محب خدایی افزود: یکی از ویژگی های نمایشگاه این دوره انعکاس ظرفیت هر استان در زمینه گردشگری است.
وی ادامه داد: از نظر فضای نمایشگاهی ۱۶ درصد و از نظر آمار شرکت های داخلی و خارجی حاضر در این دوره شاهد رشد هشت درصدی بوده ایم.
محب خدایی تاکید کرد: در برگزاری این نماشگاه برای اولین بار برای ساخت غرفه ها از مصالح طبیعی هم استفاده شده است.
وی ابراز امیدواری کرد برگزاری این نمایشگاه علاوه بر کمک به توزیع سفر، زمینه رونق این سند گردشگری را بدنبال داشته باشد.

** اعتماد به بخش خصوصی و اشتغال جوانان در فصل گردشگری
دبیر مجمع هماهنگی تشکل های گردشگری کشور نیز گفت: نمایشگاه گردشگری فرصت مناسبی است تا با تکیه بر اقتصاد بومی زمینه اشتغال جوانان فراهم شود.
جمشید حمزه زاده افزود: با اعتماد به بخش خصوصی و آسان سازی فعالیت های تشکل های گردشگری و سرمایه گذاری بخش خصوصی می توانیم موفق تر باشیم.
بازنگری برنامه توسعه ملی گردشگری با مشارکت نخبگان فکری و اجرایی این سند، ایجاد کارگروه توسعه پایدار سند گردشگری، تصویر سازی مطلوب از ایران در دنیا، عملکرد غیر جزیره ای و یکپارچه ارکان گردشگری و ثبات مدیریتی از پیشنهادهای دبیر مجمع هماهنگی تشکل های گردشگری کشور برای توفقات گردشگری ایران بود.
یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از سوم بهمن ماه تا ششم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران در فضایی به مساحت ۴۱ هزار متر مربع با حضور ۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی برگزار می شود.
فراهنگ ** ۱۰۸۵ ** ۳۰۷۹ ** خبر و عکس: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


نمایشگاه گردشگری


مونسان