اخبار گردشگری

قدیمی ترین دانشکده پرستاری کشور نیازمند مرمت و بازسازی

به گزارش ایرنا، بنای فعلی دانشکده پرستاری و مامایی تبریز در سال ۱۲۹۵ شمسی با نام ‘آموزشگاه علمی پرستاری’ وابسته به بیمارستان میسیون آمریکایی، با هدف تربیت پرستار با درجه معادل لیسانس و در اصل با مرام تبلیغ مسیحیت بنیان گذاشته شد.
‘آموزشگاه علمی پرستاری’ تا سال ۱۳۴۹ شمسی با همین نام فعالیت می کرد و آن سال در مجموعه دانشگاه تبریز، ادغام شد.
البته قدمت بیمارستان آمریکایی ها که ‘آموزشگاه علمی پرستاری’ نیز جزئی از آن بود، به قبل تر بر می گردد و این بیمارستان در آخر محله تاریخی ‘لیلاوا’ی تبریز(شریعتی جنوبی امروزی) در سال ۱۲۸۹ شمسی با نیت موذیانه تبلیغ مسیحیت بنیان گذاشته شد.
فعالیت بیمارستان میسیون پرتستان آمریکایی که در میان مردم به ‘بیمارستان آمریکایی ها’ شهرت داشت، تا سال ۱۳۵۲ ادامه یافت و در آن سال دولت با خرید این مرکز به ظاهر درمانی و در اصل تبلیغاتی مذهبی، آن را به دانشگاه تبریز که در آن زمان با نام ‘دانشگاه آذرآبادگان’ شناخته می شد، واگذار کرد.
در هر حال دانشکده پرستاری تبریز، شناسنامه این رشته دانشگاهی در کشور محسوب می شود و تلاش برای صیانت از آن به شکل مرمت و بازسازی ضروری است.
شیری زاده، قائم مقام دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه بنا های تاریخی، موجودیت و هویت جامعه و شهر شناخته می شوند، بر اهمیت نوسازی دانشکده مامایی و پرستاری که یکی از قدیمی ترین دانشگاه های ایران است، تاکید کرد.
وی با یادآوری اینکه این دانشکده از سال ۱۳۶۸ زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی رفته است، افزود: این دانشگاه در حال حاظر در رشته های مختلف به پرورش پرستاران می پردازد.
وی با تاکید بر اینکه این دانشکده به عنوان اولین آکادمی علمی در سطح کشور شناخته می شود. اذعان داشت: بنای دانشکده پرستاری و مامایی با بیش از ۱۰۰ سال قدمت بعنوان یک اثر تاریخی، نیاز جدی به مرمت و بازسازی دارد.
شیری زاده ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با شورای شهر جهت مرمت ساختمان دانشکده پرستاری گفت: انتظار مساعدت در مورد برخی امور از این نهاد مردمی داریم، و با یک سرمایه گذاری مختصر می توان این بنای تاریخی را با بهره وری بیشتر مورد استفاده قرار داد.
معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه بنای قدیمی و تاریخی دانشکده پرستاری تبریز در سال ۱۳۴۶ به کلی از بین رفت و به جای آن بعد از چند سال ساختمان جدید و کنونی بنا نهاده شد، گفت: طبق بررسی های این معاونت در حال حاضر هیچ اثری از بنای قدیمی در داخل دانشکده و ساختمان اطراف وجود ندارد.
محمد فتحی افزود: ساختمان کنونی دانشکده پرستاری مربوط به دهه ۱۳۵۰ شمسی است که البته بنائی زیبا و در سبک ساختمان های مدرن قدیمی می باشد، اما در فهرست آثار ثبت شده ملی قرار نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه امکان ثبت ساختمان کنونی دانشکده پرستاری در فهرست آثار ملی وجود دارد، گفت: در همین راستا پرونده مربوطه به سازمان مرکزی ارایه شده و طرح توجیهی آن در دست تهیه و ارسال به تهران است.
فتحی ادامه داد: هر چند ثبت این بنای زیبا در فهرست آثار ملی قطعی نیست، اما تلاش های خود را برای ثبت این اثر انجام می دهیم، زیرا تاکنون چند مورد از ساختمان مدرن قدیمی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
خبرنگار: مرتضایی**انتشار: عزیزی راد
۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام /*


آموزش


پرستاری


مامایی


مرمت