اخبار گردشگری

لزوم بهبود وضعیت یزد در مثلث طلایی و جذب گردشگر خارجی

توجه ویژه به حوزه گردشگری به عنوان یکی از شاخص های مهم در تعیین رشد اقتصادی و اجتماعی از سال ۱۳۹۲ در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت و این روند در دولت دوازدهم نیز ادامه دارد.
پژوهش ها نشان می دهد با ورود هر ۲۰ گردشگر در کشور یک شغل مستقیم و با ورود هر ۶ گردشگر یک شغل مستقیم و غیر مستقیم در حوزه گردشگری ایجاد می شود.
ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان در تنوع جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی است و می توان از این فرصت برای توسعه کشور و بهبود وضعیت اقتصادی در مناطق مختلف به بهترین نحو استفاده کرد، اما هنوز ۹۵ درصد از جاذبه های تاریخی ایران شناخته نشده است.
سال ۱۳۹۵ بیش از ۶میلیون گردشگر خارجی به ایران سفر کردند و بر اساس سند چشم انداز برنامه ۲۰ ساله، این تعداد تا سال ۱۴۰۴ خورشیدی باید به ۲۰ میلیون نفر برسد؛ با توجه به سفر اغلب گردشگران به ایران برای بازدید از اثرها و بناهای تاریخی و فرهنگی کشورمان، تقویت مثلث گردشگری ایران یکی از راهکارهای مناسب برای رسیدن به این مهم محسوب می شود.
در این بین، غنای فرهنگی و تاریخی استان یزد بر کسی پوشیده نیست و مواردی از جمله ثبت پنج اثر این استان شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی و قرار گرفتن جزو پنج استان ممتاز کشور از لحاظ جاذبه های متنوع گردشگری گواهی بر مدعاست.
وجود ۲ هزار و ۲۳۱ هکتار بافت تاریخی، ۶هزار و ۵۰۰ اثر و بنای تاریخی شناخته شده و یکهزار و ۷۲۲ اثر تاریخی ثبت شده، ۴۶ واحد اقامتگاه بوم گردی، هشت باب اقامتگاه سنتی، ۱۱ کمپ کویرنوردی و ۵۰ روستای هدف گردشگری و مناطق نمونه گردشگری، زندگی مسالامت آمیز مسلمانان، زرتشتیان و کلیمیان از جمله ظرفیت های استان در این حوزه است.
پیشینه غنی استان به لحاظ خاستگاه ادبا، شعرا، روحانیون، پزشکان برجسته و پژوهشگران، موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، توانمدی گردشگری در بخش های سلامت و مذهبی، ظرفیت های غنی در حوزه صنعت و معدن (توسعه گردشگری تجاری و ژئوتوریسم) از دیگر ظرفیت هاست که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
صنایع دستی استان یزد از جمله بافته های سنتی و ترمه، زیلو، دارایی، سفال و سرامیک، شیرینی های معروف از جمله قطاب، باقلوا، کیک یزدی، نوشیدنی های سنتی مانند پالوده یزدی و غذا های سنتی مانند انواع آش (شولی) و قیمه یزدی نیز جذابیت زیادی دارد و با استقبال اکثر گردشگران خارجی در یزد مواجه می شود.
بدون شک برای جذب گردشگر خارجی باید زیرساخت های مناسب و متناسب با اقلیم و شرایط استان فراهم شود و باید مواردی از جمله اختصاص تسهیلات کم بهره برای اتمام طرح های نیمه تمام گردشگری، تصویب اعتبار ویژه برای مرمت و بهسازی بافت تاریخی و فرسوده و مرمت بناهای تاریخی شاخص، برقراری پروازهای مستقیم تورهای خارجی، زیر پوشش قراردادن بیمه شاغلان بخش صنایع دستی و سرمایه گذاری در این بخش مورد توجه مسئولان استان قرار گیرد.
هر چند سفر ۹۶ هزار و ۳۰۰ گردشگر خارجی به یزد در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶، رشد ۳۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد، اما این استان از نظر جذب گردشگر خارجی همچنان فاصله زیادی نسبت به ۲ استان دیگر در مثلث گردشگری ایران دارد.
استان اصفهان در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶، پذیرای ۵۰۰ هزار گردشگر خارجی (بیش از پنج بر استان یزد) بوده و ۳۲۲ هزار و ۹۲۸ گردشگر خارجی نیز در هفت ماهه امسال از جاذبه ‌های تاریخی، فرهنگی و اماکن زیر پوشش میراث فرهنگی استان فارس بازدید کرده ‌اند.
با توجه به برنامه ریزی ها و برگزاری نشست های متعدد در حوزه گردشگری به خصوص پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، امید می رود شمار گردشگران خارجی این استان طبق پیش بینی مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ۱۵۰ هزار نفر تا پایان سالجاری برسد.
سال ۱۳۹۵، ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند که از این تعداد، ۷۳ هزار نفر مربوط به ۹ ماهه سال گذشته بود.
در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶، ۹۶ هزار و ۳۰۰ گردشگر خارجی به یزد سفر کردند.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.
۷۵۳۲/ ۲۰۴۷ یادداشت از: سعید صادقی مقدم** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


گردشگری


استان یزد