اخبار گردشگری

سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری خارجی در گردشگری ایران/ قیمت زمین مهمترین مانع

سعید اوحدی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره فرآیند سرمایه گذاری خارجی ها در صنعت گردشگری ایران در دوره پسا برجام اظهار کرد: همانطور که انتظار می رفت در صنعت گردشگری دوران پسابرجام شاهد یک تحول و استقبال از طرف سرمایه گذاران خارجی بودیم.
وی افزود: اقبال جهانی نسبت به جاذبه های تاریخی، طبیعی و حتی صنایع دستی ما، ظرفیت های بالایی در صنعت گردشگری ایران ایجاد کرده و ما را بین ۱۰ کشور از نظر جاذبه های گردشگری قرار داده اما متاسفانه در زمینه زیرساخت ها در بین ۱۳۶ کشور، رتبه ۱۱۶ را داریم و این بیانگر آن است که ما در این حوزه باید به طور جدی کار کنیم.

** قانون سرمایه گذاری ما مترقی است/ ۳۰ درصد سرمایه فقط برای خرید زمین
اوحدی ادامه داد: قانون جذب سرمایه گذاری ما قانون مترقی هست و کمتر کشوری در دنیا داریم که دولتش مثل ما، همه ریسک های سرمایه گذاری خارجی را به عهده بگیرد اما در این زمینه یک مشکل اساسی وجود دارد.
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: یکی از معضلات جدی که ایران با آن مواجه هست مخصوصا در کلانشهرهای گردش پذیر، قیمت گران و کاذب زمین است.
وی گفت: باید با شهرداری ها و شوراهای شهر به مصوبه ای برسیم که بتوانیم مشکل زمین را حل کنیم.
اوحدی افزود: سرمایه گذاران در کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز، حدود ۳۰ درصد از هزینه سرمایه گذاری را به صورت نقدی، صرف زمین می کنند و معمولا در کشورهای اروپایی و حتی ترکیه و مالزی که در زمینه گردشگری، پیشرفته هستند زمین را به صورت اجاره درازمدت در بازه های زمانی «دهها ساله» به سرمایه گذار می دهند.
وی ادامه داد: یعنی زمین متعلق به دولت یا حاکمیت باقی می ماند اما با در اختیار قرار دادن چندین ساله آن، سرمایه گذار با طیب خاطر و بدون دغدغه برای پول کلان زمین، سرمایه گذاری کرده و باعث توسعه گردشگری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور، درآمدزایی و اشتغالزایی برای مردم کشور می شود.

**قطر، عمان، آلمان، فرانسه و ترکیه منتظر اصلاح قانون برای سرمایه گذاری
معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: باید به سمتی برویم که مصوبه های لازم را برای حل مشکل زمین بگیریم و اگر این مشکل را حل کنیم همین امروز سرمایه گذاران قدرتمندی از کشورهایی چون قطر، عمان، آلمان، فرانسه و ترکیه آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در حوزه زیرساختهای اساسی صنعت گردشگری ایران اعلام کرده اند.
وی اظهار کرد: یک میلیارد دلاری که طی ۵ سال گذشته جذب سرمایه گذاری خارجی داشتیم در سازمان جذب سرمایه گذاری های خارجی وزارت اقتصاد مصوب و پذیرش شده است ولی از این رقم ۳۰۰ میلیون دلار تاکنون جذب شده و باقی در حال سرمایه گذاری هستند.
اوحدی گفت: هم اکنون سرمایه گذاران کویتی در مشهد مشغول هتل سازی اند و در برخی شهرهای دیگر نظیر اصفهان، شیراز و تبریز همین روال با سرمایه گذاران خارجی در حال انجام است.
وی یادآور شد: این میزان سرمایه گذاری با برنامه های توسعه زیرساخت هایی که در کشور برای تحول صنعت گردشگری و درآمد غیرنفتی مد نظر قرار داریم اصلا رقم قابل قبولی نیست و با خواسته ها فاصله زیادی داریم و باید با حل مشکل زمین بتوانیم با سرعت عقب ماندگی خود را در این زمینه ها جبران کنیم.
به گزارش ایرنا، با وجود تاکید سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در تدوین سند برنامه ششم توسعه مبنی بر پنج‌ برابر شدن گردشگران خارجی در ایران و جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی در سال ۱۴۰۴، که به طور تخمینی درآمدی حدود ۲۵میلیارد دلار را نصیب ایران خواهد کرد و با وجود توصیه های مکرر رئیس جمهوری در دولتهای یازدهم و دوازدهم برای اتکای کشور به درآمد غیرنفتی و سبز صنعت گردشگری، هنوز مشکلات اساسی در زمینه سرمایه گذاری برای توسعه زیرساختهای گردشگری وجود دارد.
بنا به همین گزارش، مسئولان سازمان میراث فرهنگی در سالهای اخیر به طور متناوب مذاکراتی با نمایندگان کشورهای خارجی داشته اند و با کمک بخش غیردولتی نظیر هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی (هگتا) سمینارهایی را با حضور سرمایه گذاران خارجی برگزار کرده اند اما کم نتیجه بودن این تلاش ها را به دو عامل بوروکراسی قانونی و موانعی مثل بهای بالای زمین و خاصیت زمانبر بودن اقناع و برنامه ریزی سرمایه گذاران در همه جای جهان نسبت داده اند.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵
خبرنگار: علی اسدی** انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


سرمایه گذاری خارجی


سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری