اخبار گردشگری

قرآن مرمت شده نگل رونمایی شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین رونمایی قرآن تاریخی نگل روز پنجشنبه در مسجد عبدالله بن عمر روستای نگل برگزار شد و جمعی از مسئولان کشوریف استانی و اهالی این روستا حضور داشتند.
قرآن مرمت شده نگل پس از طی مسافتی از روستا با دف نوازی و ذکر یا حق دراویش و مریدان و شور و حال مردم این روستا به مسجد منتقل شد.
بسیاری از مردم و اهالی این روستا از جمله زنان و کودکان با چشمانی پر از اشک، خوشحالی و شادمانی نظاره گر انتقال قرآن تاریخی نگل بودند و با سردادن صلوات از این کتاب قرآن استقبال کردند.
فرماندار سنندج در این آیین گفت: قرآن نگل به لحاظ نوع نگارش و خط کوفی ایرانی یکی از بی نظیرترین قرآن های تاریخی در ایران است.
ابراهیم زارعی افزود: روستای نگل یکی از قدیمی ترین روستاهای کردستان است و در مسیر محور سنندج مریوان قرار دارد و منظر تاریخی و فرهنگی روستا حفظ شده است.
وی اضافه کرد: لازم است با کمک اهالی روستا بافت تاریخی آن را با مقاوم سازی حفظ و برای اسکان مهمانان و گردشگری اماکنی در این روستا تعیین شود.
زارعی یادآور شد: محیط زیست و طبیعت این روستا باید حفظ شود تا در آینده علاوه بر اینکه همچنان به برکت قرآن مورد توجه گردشگران است، از لحاظ طبیعی هم پذیرای گردشگران باشد.
امام جماعت روستای نگل نیز از تمامی کسانی که برای مرمت قرآن نگل تلاش کردند، قدردانی کرد.
ماموستا ملا محمود مدرس گفت: مردم این روستا درخواست کردند که کار ترمیم قرآن در مسجد روستا انجام شود و مسئولان میراث فرهنگی استان درخواست مردم را قبول کردند و این برای مردم بسیار خوشایند بود.
اکبر عبدی رئیس شورای اسلامی روستای نگل نیز در خصوص مشکلات روستا از جمله کمپ گردشگری، آب شرب و فاضلاب روستا مطالبی بیان کرد.
به گزارش ایرنا، قرآن تاریخی نگل از قدیمی ترین قرآن های کتابت شده کشور در قرون اولیه اسلام و در قطع رحلی بزرگ با جلد چرمی و صفحات ضخیم به خط کوفی طلا کاری مزین به نقوش گیاهی نگارش شده و به شماره ۲ در فهرصت منقول کشور ثبت ملی شده است.
کردستان دارای ۱۰ قرآن تاریخی از دوره های صدر، میانه و معاصر اسلامی است که قرآن تاریخی روستاهای سلین، کاشتر، کانی مشکان، مولان آباد، نجنه علیا و هفتاش از جمله آنها است که تاکنون هفت مورد از آنها مرمت و در خود روستاها جانمایی شده است.
کردستان ۸۲۸ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی داشته که از این تعداد هشت مورد اثر منقول شامل قرآن ها و برخی کتاب ها و همچنین ۳۱ اثر معنوی است.
روستای نگل با سه هزار نفر جمعیت در ۶۵ کیلومتری سنندج و در مسیر جاده سنندج، مریوان واقع شده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: امید بهمنی
۳۰۲۰/۶۱۰۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


مرمت قرآن


روستای نگل


رونمایی