اخبار گردشگری

برگزاری آئین آغاز غیررسمی تبریز ۲۰۱۸

به گزارش ایرنا، ماه ها جلسه و ساعت ها برنامه ریزی برای استقبال از مهمانی که قرار است قدم اش برای مان بابرکت باشد، انجام شد؛ سرانجام مهمان از راه رسید؛ و آن شروع سال ۲۰۱۸ است که آغازش نه تنها برای آذربایجانی ها، بلکه برای ایران نوید بخش حضور مهمانانی خارجی است.
تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ شامگاه امروز با حضور مردم، مسئولان و تعدادی از سفرای کشورهای اسلامی در تالار پتروشیمی تبریز، به استقبال این رویداد فرهنگی و گردشگری رفت، رویدادی که نوید بخش حضور یک میلیون گردشگر خارجی در آذربایجان شرقی و به تبع آن در ایران است.
دست اندرکاران این رویداد فرهنگی برای استقبال از این رویداد برنامه های شاد و مفرحی را تدارک دیده اند که با اجرای برخی از آنها از قبیل اجرای کنسرت و موسیقی محلی، نمایش ها و آداب و رسوم محلی و رقص آذربایجانی چشم به راه مهمانان خارجی هستند.

** آذربایجان مترجم هویت ایرانی برای دنیاست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم استقبال از رویداد تبریز ۲۰۱۸ با بیان اینکه منطقه آذربایجان قرن‌ها مترجم هویت ایرانی برای همسایگان و دنیا بوده است، خاطرنشان کرد: فرهنگ و هویت ایرانی را این منطقه به آسیای صغیر و سایر کشورهای مختلف انتقال داده است.
عباس صالحی، آذربایجان را نگین ایران توصیف کرد و گفت: این استان به خوبی ترکیب موفقی از همسازی دین، ملیت و قومیت و الگوی جهانی برای در کنار هم بودن و همزیستی مسالمت آمیز است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه می توان این سه شاخه را در یک درخت جمع کرد که میوه خوش طعمی هم بدهد، افزود: این سه نه تنها با هم ناسازگار نیستند، بلکه قرن هاست که در کنار همدیگر در آذربایجان همنوایی داشته اند که می تواند الگویی برای کل ایران باشد.
وی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان همیشه فرصتی برای ایران است، اظهار کرد: اگر تبریز و آذربایجان نبود، ایران چیزهای زیادی را از دست می‌داد و ایران مدیون آذربایجان است.
صالحی با تاکید بر اینکه تبریز و آذربایجان مهد فرهنگ و هنر ایران است، خاطرنشان کرد: تبریز مقبره الشعرایی دارد که مکانی عرشی از شاعران ترک و پارسی گوی ایران است.
وی انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی را بخاطر نمادهای دیرینه تاریخی، فرهنگی و ادبی این شهر دانست و گفت: تبریز در سال ۲۰۱۸ نمادی از پیوند دیپلماسی هنری و فرهنگی است که به عنوان نماینده ایران در دنیا معرفی خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد، ولی فرهنگ و هنر این منطقه که همه ایران را درنوردیده است به آن سوی مرز‌ها نیز راه یافته و پایدار می‌ماند.

** با تاسی از مدیریت ربع رشیدی لیاقت خود را نشان دهیم
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در آئین استقبال غیررسمی از رویداد بین امللی تبریز ۲۰۱۸ با بیان اینکه دانشگاه ربع رشیدی ۶۵۰ سال پیش ‌دانشمند به دنیا صادر می‌کرد، گفت: باید از این الگوی مدیریتی ربع رشیدی برای مدیریت فعلی درس بگیریم.
مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه رویداد گردشگری تبریز ۲۰۱۸ شروع یک کار برای توسعه گردشگری است، اظهار کرد: اگر چه تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در تئوری آغاز شده است ولی باید در عمل به پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی و مسلمان تبدیل شود.
وی با بیان اینکه باید پایتختی بسازیم که در همه شئون، اسلامی بوده و جلوه اسلامی را نشان دهد، افزود: باید نه در گفتار، بلکه در عمل این پایتختی را به اثبات برسانیم.
پزشکیان با تاکید بر اینکه در برگزاری و مدیریت این رویداد گردشگری باید به خود متکی باشیم، گفت: وعده پول از دولت داده می‌شود ولی اینکه پول را از بالا بگیری در استان خرج کنی، دور از ذهن است و باید با داشته‌های خود، توانمندی های استان را شکوفا کنیم.
وی با اشاره به اینکه تبریز جایی است که همیشه اولین‌ها در آن رشد کرده و به دنیا عرضه شده است،افزود: ۶۵۰ سال پیش در دانشگاه ربع رشیدی تبریز به ۷ زبان زنده دنیا آموزش داده می شد و دانشمندانی تربیت و به دنیا صادر می‌کردیم.
پزشکیان با بیان اینکه باید به ۶۵۰ سال پیش برگردیم و به زبان‌های زنده دنیا داشته‌های خود را تبیین کنیم، اظهار کرد: برای نگاه به آنچه داریم و بودیم، تحول می‌خواهد.
پزشکیان خاطرنشان کرد: شهرک‌های دانشگاهی که در آن موقع در دانشگاه ربع رشیدی به معنی شهرکی دارای بازار، مسجد، دانشگاه، مدرسه و خوابگاه وجود داشت، نمونه‌ای است که آن زمان در جای دیگری وجود نداشت.
وی با تاکید بر اینکه باید از این الگوی مدیریتی ربع رشیدی برای مدیریت فعلی درس بگیریم، تاکید کرد: باید با نگاه به گذشته پرافتخار خود تبریز را به جایگاه واقعی اش برسانیم.
پزشکیان با اشاره به عدم تخصیص بودجه کافی برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ گفت: در تبریز ۲۰۱۸ چشم به بالا دوخته بودیم و دنبال پول بودیم که وعده‌ها محقق نشد؛ باید به خود برگردیم و از ظرفیت خودمان استفاده کنیم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اثبات لیاقت‌های تبریز و آذربایجان و درس گرفتن از گذشته تاریخی خود، افزود: می توانیم پایتختی بسازیم که در منطقه نمونه باشد و امیدوارم همه مدیران در پایان این رویداد با دست پر خارج شوند.

** جذب ۲۰ میلیون گردشگر در افق ۱۴۰۴
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با بیان اینکه مسیر گردشگری راهی میانبر برای توسعه کشور است، گفت: در افق ۱۴۰۴ باید ۲۰ میلیون گردشگر با درآمد ۲۵ میلیارد دلار در کشور داشته باشیم.
علی اصغر مونسان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری اقتصاد سوم جهان است و راه خود را با شتاب ادامه می‌دهد، افزود: با رشد فزاینده فناوری، پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از بخش‌های اقتصادی شاهد تغییرات فراوان شود ولی پایداری رشد اقتصاد بخش گردشگری تداوم می‌یابد.
وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای جهانی، بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون گردشگر در دنیا داریم،گفت: به ازای هر گردشگر یکهزار و ۵۰۰ دلار درآمد حاصل می شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته بیش از ۵۰ درصد بیکاری را با این بخش حل کرده اند، خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های گردشگری ایجاد اشتغال با سرمایه گذاری حداقلی است.
وی ادامه داد: در ایران رقم سرمایه گذاری برای هر شغل، بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است که در صنایع، این رقم بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان است.
مونسان با بیان اینکه به ازای هر ۱۱ شغل در دنیا یک شغل مربوط به گردشگری است،اظهار کرد: گردشگری در ایران هم برای درآمد و ایجاد اشتغال اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه صنایع دستی اشتغال یک میلیونی دارد و پنج میلیون نفر از این حوزه ارتزاق می‌کنند، خاطرنشان کرد: ۲ میلیون شغل در زنجیره گردشگری اشتغال داریم و یکی از بخش‌های مهم و زودبازده و ارزان برای ایجاد اشتغال است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه مسیر گردشگری راهی میان بر برای توسعه کشور است، گفت: امروزه گردشگری رقیب اقتصاد نفتی است و این حوزه جایگزین قوی برای نفت محسوب می‌شود.
مونسان با اشاره به اینکه برای توسعه کشور در افق ۱۴۰۴ باید ۲۰ میلیون گردشگر با درآمد ۲۵ میلیارد دلار داشته باشیم، افزود: امروزه ۵ میلیون گردشگر ورودی به کشور داریم و باید این هدف بزرگ را محقق کرده و به اقتصاد و اشتغال کشور کمک کنیم.
وی با بیان اینکه ایران دارای جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی است و باید از این ظرفیت استفاده بهینه کنیم، اظهار کرد: کشورهای همجوار با کمتر از دارایی‌های ما گردشگران زیادی را جذب کرده‌اند و ما نباید از این حوزه عقب بیافتیم.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه انتخاب تبریز برای پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ بر پایه داشته‌های غنی فرهنگی و تاریخی و اجتماعی این خطه بوده است، گفت: آذربایجان شرقی جزو پنج استان بر‌تر کشور در جذب گردشگر است و از ابتدای امسال بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی وارد تبریز شده است.
در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که دی ماه سال ۱۳۹۴ در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد و به این منظور ستادهای ملی و استانی در رابطه با این رویداد فرهنگی و گردشگری بین المللی تشکیل شده است.
آئین رسمی رویداد بین المللی ‘تبریز ۲۰۱۸’، سوم فروردین ماه ۱۳۹۷ با حضور رئیس جمهوری کشورمان و مقام های ارشد چند کشور اسلامی برگزار می شود.
گزارش: نعمت مرادپور**انتشار: عزیزی راد
۶۱۳۲/۵۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


مراسم استقبال


تبریز ۲۰۱۸