اخبار گردشگری

همدان۲۰۱۸؛ امیدی تازه برای ثبت جهانی آثار تاریخی دیار هگمتانه- الهام تدین**

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی و گردشگری دارد که یک هزار مورد از این آثار، ثبت ملی شده اند؛ اما با وجود قدمت چند هزار ساله برخی از این آثار، حتی یک اثر هم از همدان در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت نشده و این امر به هیچ عنوان زیبنده استانی با این قدمت تاریخی نیست.
غار علیصدر، کوه الوند، تپه هگمتانه، کتیبه‎ های گنجنامه، ارگ نوشیجان، شهر زیرزمینی سامن، دستکندهای ارزانفود به عنوان آثار باستانی و آرامگاه های باباطاهر و بوعلی سینا به عنوان آثار قرن معاصر، از مهمترین آثار این استان هستند که قابلیت ثبت جهانی دارند. اما به دلایل متعدد تاکنون ثبت جهانی هیچ یک از آنها محقق نشده است و حالا که با شروع سال ۲۰۱۸، یک سال فرصت طلایی برای همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا آغاز شده تا قدم در راه جهانی شدن بگذارد، می توان به تحقق این رویای دیرینه امید بست.
همدان در سال میلادی پیش رو، میزبانی ۲ رویداد بزرگ بین المللی را بر عهده دارد؛ میزبانی ۵۰۰ عضو از بیش از ۱۵۰ کشور وابسته به سازمان جهانی گردشگری و میزبانی وزاری خارجی ۳۴ کشور آسیایی که باید از این ۲ رویداد بین المللی برای معرفی هر چه بهتر ظرفیت‌ های گردشگری استان همدان در عرصه جهانی بهره برد و از این طریق ثبت جهانی آثار تاریخی این استان را به صورت جدی مطالبه کرد.
با این فرصت ایجاد شده، متولیان امر باید ثبت جهانی آثار و بناهای تاریخی همدان را از جمله مهمترین اولویت های سال ۲۰۱۸ قرار دهند و برای تحقق این مهم، علاوه بر مطرح کردن همدان به عنوان یک مکان تاریخی و فرهنگی در سطح جهان و شناساندن آثار و جاذبه‌ های تاریخی آن به گردشگران، فرصت‌ های گرانب هایی را برای رشد و ارتقای گردشگری استان ایجاد و به دنبال آن زمینه‌ توسعه همه ‌جانبه استان را فراهم کنند.
جهانی شدن آثار تاریخی همدان، نه تنها بهره مندی از برنامه‌ ها و اقدامات حفاظتی و شیوه‌ های نظارتی مناسب از آثار باستانی را رقم می زند، بلکه با آگاهی‌ بخشی و اطلاع‌ رسانی به جامعه جهانی، موجب افزایش فعالیت گردشگری و در قبال آن جذب منابع مالی و رونق اقتصاد محلی برای عامه مردم می‌ شود.
همچنین ثبت جهانی این آثار تضمینی برای درخشش مهد تاریخ و تمدن ایران در عرصه پرهیاهوی گردشگری در سطح بین المللی خواهد بود و همدان را با ارائه داشته هایش، در بازارهای گردشگری خارجی مطرح می کند.
امید است که با شروع سال ۲۰۱۸ و آغاز فرصت یک ساله پایتخت گردشگری بودن برای این دیار، طلسم ورود دست کم یک اثر از آثار همدان به فهرست آثار جهانی شکسته و شهرت همدان جهانی شود و با این اتفاق غربت دیرینه همدان و جای خالی آثار تاریخی اش در حلقه اتصال ۲ اثر ثبت جهانی شده گنبد سلطانیه زنجان و کتیبه بیستون کرمانشاه، پایان یابد.
خبرنگار مرکز همدان

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


گردشگری


همدان ۲۰۱۸