اخبار گردشگری

تذکر استاندار به مسئولان درباره نگاه بخشی به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد

محمود زمانی قمی روز سه شنبه در نشست ستاد راهبردی مدیریت شهر جهانی یزد افزود: وظایف مسئولان پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد دوچندان شده است و مدیران دستگاه ها نباید در این خصوص رقابت بین بخشی داشته باشند، بلکه باید به صورت مجموعه ای واحد به وظایف خود عمل کنند.
وی ادامه داد: مردم و مسئولان باید با در نظرگرفتن شرایط موجود پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، به توسعه و ارتقای جایگاه این شهر در ردیف میراث جهانی کمک کنند.
وی با بیان اینکه در این راستا کارگروه هایی طراحی شده است که نیاز به اصلاح و بازنگری دارد، تصریح کرد: نشست های مرتبط با مدیریت شهر یزد باید به طور مستمر برگزار شود و بر این اساس تا پایان سالجاری ۲نشست دیگر در شهرداری یزد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار خواهد شد.
به گزارش ایرنا، استاندار یزد با معرفی شهردار یزد به عنوان جانشین رئیس ستاد راهبردی مدیریت شهر یزد اظهار امیدواری کرد: بدنه شهرداری نیز همچون شهردار و رئیس شورای شهر در خصوص موارد مرتبط با ثبت جهانی بافت تاریخی توانمند و تلاشگر باشد.
زمانی قمی راه اندازی کارگاه های بین المللی مربوط به ثبت جهانی در یزد را خواستار شد و یادآور شد: شهرداران و مسئولان شهرهای تاریخی جهان سال آینده با سفر به یزد درباره چالش ها و راهکارهای توسعه و ارتقای شهر یزد بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.
با توجه به غنای استان یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر در فهرست جهانی به ثبت رسید که پیش از این باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد.
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶، ۹۶هزار و ۳۰۰ گردشگر خارجی به این استان سفر کردند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد افزایش نشان می دهد.
پارسال، ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند که از این تعداد، ۷۳ هزار نفر مربوط به ۹ ماهه سال گذشته بود.
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و ۹ ماهه سال ۹۶ از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی ، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
۷۵۳۲/ ۲۰۴۷ خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@

انتهای پیام /*


فرهنگی


بافت تاریخی


نگاه بخشی


استاندار یزد