اخبار گردشگری

استاندار اصفهان: مفاخر فرهنگی و هنری الگویی مناسب برای نسل جدید است

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‘محسن مهر علیزاده’ پنجشنبه در همایش «خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران» گفت: پاسداشت شخصیت های مانند کمال الملک به عنوان یکی از برجسته ترین اعضای خاندان غفاری و تاریخ هنر کشور اقدامی ارزشمند است که می تواند در الگوسازی مناسب برای نسل جدید موثر واقع شود.
وی افزود: پاسداشت مفاخر و شخصیت های برجسته، علمی، فرهنگی و هنری تاریخ این سرزمین به صورت شایسته در ماندگاری نام و اثر آنها برای نسل های آینده یک ضرورت است و به حفظ میراث معنوی و تمدن ایرانی از طریق این بزرگان کمک خواهد کرد.
استاندار اصفهان در ادامه بیان کرد: نقاطی مانند کاشان در کنار مفاخر، سرمایه های ارزشمند اما رایگانی مانند خانه های تاریخی را به عنوان برگ افتخار آمیز شناسنامه، هویت تاریخی و فرهنگی پیشکش کرده که در کنار سایر مولفه ها می تواند مسیر حرکت را نشان دهد.
او اضافه کرد: خانه های تاریخی در کنار ظرفیت های فرهنگی، امکانی برای جذب گردشگران و ایجاد درآمد پایدار است و باید این میراث فرهنگی برای توسعه و رونق اقتصادی مورد بهره برداری قرار گیرد.
مهر علیزاده گفت: اثر تاریخی اگر به اندیشه و فرهنگ تبدیل شود، به عنوان یک ارزش ماندگار خواهد شد و نمی توان با میلیاردها دلار آن را معاوضه کرد.
رئیس دانشگاه کاشان نیز کمال الملک را نماد استقلال شخصیتی عنوان کرد و افزود: محمد غفاری با حس میهن دوستی هرگز زیر بار زور نرفت و در دوران زندگی خود نسبت به پررورش علاقه مندان هنر اقدام کرد و حتی در غرب نیز هنر نقاشی را ارتقا داد.
‘عباس زراعت’ تاکید کرد: جوانان این شخصیت های برجسته را الگو قرار داده و خود را وقف ترقی کشور کنند و امید می رود برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی و هنری بتواند زمینه نمایش هر چه بیشتر ظرفیت ها و توسعه کاشان را فراهم کند.
‘علی میرانصاری’، دبیر علمی همایش نیز در مورد علت توجه به این خاندان گفت: خاندان تاثیرگذار مانند غفاری ها و ضرابی ها در شهرستان کاشان و سایر نقاط کشور کم نیست اما وجه تمایز غفاری ها این بود که خود را به ایران محدود نکردند و حتی رد پای آنها در هند و اروپا هم به چشم می خورد.
همایش ۲ روزه خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران با همکاری مرکزهای علمی دانشگاه های تهران، کاشان، فرهنگستان های ادب و هنر، دائره المعارف بزرگ اسلامی، دانشگاه هنر، کاخ گلستان، فرمانداری و شهرداری کاشان از شامگاه چهارشنبه آغاز شده و امروز پایان می یابد.
در این همایش آثار کمال الملک، صنیع الملک، ابوتراب غفاری، مسعود غفاری، فرخ خان امین الدوله و ابوالحسن مستوفی بررسی می شود.
رونمایی از تندیس های صنیع الملک و کمال الملک (ابوالحسن و محمد غفاری) از دیگر بخش های همایش خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران بود که با حضورمشاور رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، استاندار اصفهان، فرماندار کاشان، استادان دانشگاهی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در حال برگزاری است.
خبرنگار: یوسف صائب ** انتشار دهنده: محمد ملا حمزه زاده
۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


مفاخر کاشان


خاندان غفاری


محسن مهرعلیزاده