اخبار گردشگری

شناسایی ۷۵ اثر تاریخی در آستارا

به گزارش خبرنگار ایرنا ولی جهانی روز پنجشنبه در نشست تخصصی باستان شناسی عصر آهن ایران در سالن همایش های شهرداری آستارا افزود: آثار موجود در منطقه چملر و آق مسجد آستارا از قدیمی ترین آثار تاریخی استان گیلان است و در ارتفاعات آق مسجد آستارا، غاری با سه هزار و ۵۰۰ سال قدمت شناسایی شده که در نوع خود بی نظیر است.
وی اظهار کرد: برگزاری نشست های تخصصی در حوزه باستان شناسی می تواند نسل جوان را با پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران آشنا کند و جامعه علمی باید از این قبیل رویدادها استقبال کند.
جهانی با اشاره به بسته بودن موزه تاریخی مدرسه حکیم نظامی آستارا، تصریح کرد: مالکیت موزه بر عهده اداره کل آموزش و پرورش گیلان است اما اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان برای تجهیز آن سرمایه گذاری کرده است.
جهانی ادامه داد: اداره کل آموزش و پرورش متعهد شده این موزه را به مدت ۱۰ سال برای بازدید علاقمندان باز نگه دارد و با توجه به موقعیت مرزی و گردشگری آستارا، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان باید آن را به عنوان موزه فعال کند.
نشست تخصصی چشم اندازی به عصر آهن شمال و شمالغرب کشور با حضور استادان و باستان شناسانی از دانشگاه های مختلف ایران در آستارا در حال برگزاری است.
عصر آهن از دوره ‌های پرتحول تاریخ تمدن ایران و کشورهای مجاور است و تاثیر اتفاقات آن بر حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع، توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده و آستارا به عنوان گذرگاه عصر آهن به کشورهای همسایه، به عنوان میزبان و محل برگزاری این نشست ملی انتخاب شده است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده:کبیری
۷۱۰۵ / ۷۱۲۴/۲۰۰۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


گیلان


نشست تخصصی باستان شناسی


شهرستان استارا