اخبار گردشگری

ثبت جهانی بازار اراک در یونسکو از برنامه های اولویت دار استان مرکزی است

سید علی آقازاده روز پنج شنبه در حاشیه بازدید از بازار اراک در جمع خبرنگاران افزود: اقدام های مناسبی از جمله بازسازی حمام ارگ ، برخی از سراها و طاق های بازار توسط شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان برای آمادگی ثبت این اثر تاریخی در سازمان یونسکو انجام شده است و برای تسریع در عملیات مرمت و بازسازی این بنای تاریخی ایجاد کارگروهی به سرپرستی معاونت عمرانی و سایر دستگاه های مربوطه در دستور کار استانداری این استان قرار دارد.
وی ادامه داد: حمام ارگ با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال توسط شهرداری اراک مرمت و بازسازی شده است که یکی از جلوه های ویژه تاریخی اراک محسوب می شود.
استاندار استان مرکزی گفت: همچنین به منظور جمع آوری سیم های توزیع برق و تاسیسات زیر بنایی در بازار اراک تعبیه کانالی در این مجموعه تاریخی در حال انجام است که نقش مهمی در ساماندهی و رفع مشکل تاسیسات در این اثر تاریخی دارد.
آقازاده افزود: ۸۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر هیات دولت به استان مرکزی برای بازسازی و مرمت بازار اراک باقی مانده است که تخصیص این اعتبار برای بازسازی مجموعه تاریخی بازار اراک در نشست با معاون رئیس جمهوری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دستورکار استانداری مرکزی قرار دارد.
وی ادامه داد: در راستای بازسازی بازار اراک امسال اعتباری اندکی از طرف استانداری مرکزی به این اثر تاریخی اختصاص یافته است که تلاش می شود سال آتی با درصد تخصیص مناسب مرمت جبران شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این آیین گفت: از سال گذشته تا کنون حدود ۳۰ طاق و ۹ سرای بازار اراک برای ثبت جهانی این اثر تاریخی در سازمان جهانی یونسکو توسط این اداره کل بازسازی و مرمت شده است.
سید محمد حسینی افزود: مرمت و بازسازی بازار اراک برای ثبت در سازمان جهانی یونسکو نیازمند حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد که این مهم نیازمند توجه ویژه مسئولان به این مجموعه دارد.
در این آیین قسمت های مختلف بازار اراک توسط استاندار استان مرکزی، نمایندگان شهرستان های اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی و برخی از مسئولان استانی این استان مورد بازدید قرار گرفت.
بنای کنونی مجموعه تاریخی بازار اراک مشتمل بر یک راسته اصلی شمالی جنوبی به طول ۸۸۰ متر و یک راسته شرقی غربی به طول ۶۰۰ متر است که محل تقاطع آن، چهارسوق زیبایی را در وسط مجموعه ایجاد کرده است.
راسته شمالی جنوبی بازار به صورت مستقیم از دروازه قبله در جنوب تا دروازه راهزان در شمال امتداد می یابد.
عرض بازار از ابتدا تا انتها پنج متر است و راسته شمالی و جنوبی به هشت قسمت ۱۰۰ متری، هر قسمت دارای ۵۰ باب مغازه، تقسیم می شود که به هر کدام آن ها گذر می گویند.
در دوره اخیر ۲ گذر قسمت شمالی این راسته تخریب شده و گذر جنوبی یا یک صد متر از جنوب راسته اصلی، به صورت ۲ طبقه ساخته شده که ارتفاع آن به هشت متر می رسد.
علاوه بر ۲ راسته اصلی در مجموعه بازار اراک حدود ۲۰ سرا و تیمچه در آن وجود دارد که فعالیت های مختلفی در آن ها در جریان است، ۱۸ واحد از این بناها در قسمت جنوبی بازار قرار گرفته که از مهمترین آن سرای نوذری، سرای کتاب فروش ها و سرای کاشانی است.
سرای نوذری که زیباترین سرای بازار اراک به شمار می آید به فرش فروشان اختصاص دارد و بنای آن در ۲ طبقه و سرای کتابفروش ها نیز از وسعت و معماری جالب توجهی برخوردار است از یک تیمچه و سرای ۲ طبقه تشکیل شده است.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۱۹۵۵/۶۰۱۳/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


صنایع دستی و گردشگری


بازار تاریخی


اراک