اخبار گردشگری

نخستین مرکز مانیتورینگ حفاظت از میراث فرهنگی کشور در زنجان به بهره برداری رسید

به گزارش ایرنا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان روز سه شنبه در آیین افتتاح مرکز مانیتورینگ یگان حفاظف میراث فرهنگی این استان گفت: یکی از راه های حفاظت از آثار و ابنیه های تاریخی که امروز در دنیا استفاده بهینه ای از آن می شود، بهره گیری از تجهیزات الکترونیکی است.
وی ادامه داد: بهره گیری از تجهیزات الکترونیکی علاوه بر شفافیت در نحوه رسیدگی به آثار تاریخی، کار نگهداری و حفاظت ویژه و آسان از آثار را نیز امکان پذیر می کند.
رحمتی اظهار کرد: تا کنون حدود یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی در سطح استان زنجان شناسایی شده است که ۷۴۶ مورد از آن ها در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده اند.
وی به ضرورت بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد برای حفاظت از میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: برای این منظور انجمن استانی و نیز انجمن های شهرستانی میراث فرهنگی به منظور تقویت مراقبت و حفاظت از آثار تاریخی در زنجان تشکیل شده است.
رحمتی افزود: مرکز مانیتورینگ حفاظت از میراث فرهنگی استان با استفاده از تجهیزات موجود در مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان راه اندازی شد و اعتبار قابل توجه دیگری برای آن هزینه نشد.
به گزارش ایرنا، مرکز مانیتورینگ یگان حفاظف میراث فرهنگی زنجان با ۱۲۵ دوربین مدار بسته مستقر در ابنیه های تاریخی و موزهای این استان به صورت بر خط امکان رصد و نگهداری از میراث تاریخی و فرهنگی را فراهم کرده است.
این مرکز مجهز به سیستم اعلان سرقت و حریق نیز است.
سردار علی آزادی فرماندهی نیروی انتظامی استان زنجان نیز در این مراسم بر ضرورت تعامل دستگاه ها و سازمان های مختلف و نیز مشارکت مردم در امر حفاظت از میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: با اشراف اطلاعاتی موجود، برخورد قاطعانه با متخلفان این حوزه انجام می شود به طوری که امسال کشفیات خوبی در موضوع حفاظت از میراث فرهنگی در سطح استان داشتیم.
۷۳۱۲/۶۰۸۵
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


فرهنگی


حفاظت