اخبار گردشگری

۳۰۰ میلیون ریال برای نجات بخشی قلعه خان بستک هزینه شد

اشکان مختاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اداره کل با توجه به آسیب های جدی بنا در سال گذشته و برای حفاظت اثر از آسیب های بیشتر اقدام به ایجاد سازه های فلزی و سایه بان بر روی قسمت اتاق آئینه قلعه خان بستک کرده است.
این قلعه در سال ۹۲ بر اثر زمین لرزه پنج و نیم ریشتری دچار آسیب شد که بخشی از آن که در مالکیت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است مرمت شد.
بخش دیگری از بنا در مالکیت فرد حقیقی است.
وی در پاسخ به این سئوال که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان برای قلعه خان بستک که در سال ۹۲ بر اثر زمین لرزه پنج و نیم ریشتری دچار آسیب شده و نیاز به مرمت دارد، چه اقدام مرمتی انجام داده و می دهد، گفت: اقدام کنونی موقتی است و مرمت اضطراری بنا پس از دریافت تخصیص های لازم انجام می شود.
وی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تخصیص اعتبار به هرمزگان برای انجام اقدام های مرمتی موافقت کرده ولی هنوز آن را به استان ابلاغ نکرده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان یادآور شد: در مرحله ابتدایی باید سه میلیارد ریال برای مرمت بنا هزینه شود و برای حفظ کل بنا نیاز به افزون بر ۱۰ میلیارد ریال سرمایه است.
بنای خشت و گلی قلعه خان بستک متعلق به دوره قاجار است که به شماره ۶۱۱۰ در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ثبت شد.
به گفته کارشناس ارشد باستان شناسی و مشاور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان، این بنا دارای اتاق آئینه ای شاخصی به سبک اتاق های آئینه بناهای تاریخی دوران قاجاریه شیراز است.
عباس نوروزی ابراز داشت: این قلعه که در شهر بستک واقع شده متعلق به دوره قاجاریه و محل استقرار خان و حاکم بستک بوده است.
مردم بستک به زبان لارستانی با گویش بستکی سخن می ‌گویند که از دسته زبان های پارسی جنوب غربی ایران است.
شهرستان بستک از شمال به لارستان، از جنوب به شهرستان پارسیان ( گاوبندی) و شهرستان بندرلنگه، از مغرب به شهرستان لامرد و از سمت مشرق به شهرستان بندرعباس محدود می شود.
۳۲۱۹/۷۴۰۸
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


قاجاریه


بستک هرمزگان