اخبار گردشگری

بخشی از تزیینات سقف گنبد سلطانیه مرمت شد

میر موسی انیران روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخشی از تزیینات سقف رواق غربی گنبد سلطانیه از منظر بیرونی، بدلیل نفوذ رطوبت و گذشت زمان در سالهای گذشته از بین رفت که اقدامات لازم در این بخش انجام شد.
وی اظهار کرد: کارشناسان تزیینات حاضر در گنبد سلطانیه با استفاده از توان داخلی و رعایت تمام موارد و قوانین میراث جهانی و با کمترین هزینه طی حدود ۴۵ روز نسبت به مرمت مبادرت کردند.
انیران افزود: طبق برنامه ریزی انجام گرفته در سال ٩٧ نسبت به مرمت و خوانا سازی مابقی تزیینات آسیب دیده توسط کارشناسان اقدام خواهد شد.
وی، خوانا سازی تزیینات و نمایش آن برای گردشگران و حفظ و تثبیت را یکی از اقدامات مهم بیان کرد که باید در بناها و سایت های تاریخی در جهت حفظ و معرفی بهتر انجام شود.
به گفته رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه، مرمت های انجام شده بدلیل دقت و ظرافتی که در آن دیده شده، میتواند علاوه بر الگو بودن، سالهای متمادی ایستا و ماندگار باشند.
وی خاطرنشان کرد: در یک هشتم رواق بیرونی گنبد کار انجام گرفته و تزیینات رواق گنبد گچی و تنها هزینه در نظر گرفته شده، خرید مصالح از قبیل گچ و رنگ بوده است.
به گزارش ایرنا، سالانه حدود ۱۴۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از گنبد جهانی سلطانیه بازدید می کنند.
گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود.
این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان بشمار می آید.
شهرستان سلطانیه با هفت هزار و ۶۳۸ نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.
۷۳۲۰/۶۰۸۵
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار: رویا رفیعی

انتهای پیام /*


فرهنگی


گنبد سلطانیه


مرمت


رواق غربی