اخبار گردشگری

گردآوری اطلاعات انواع ابزارهای فلزی و سنگی در تپه گریران سلسله

علی جوانمرد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کاوش به منظور لایه نگاری در تپه گریران سلسله از ۱۱ آبان ماه آغاز و به مدت بیست روز ادامه یافت، اظهار کرد: در این فصل کاوش اطلاعات مفیدی در ارتباط با ادوار پیش از تاریخ و تاریخی محوطه کسب شد.
وی با اشاره به اینکه در این فصل از کاوش ادوار مس، سنگ، مفرغ، آهن از طریق داده های فرهنگی در تپه گریران تشخیص داده شد، عنوان کرد: از آنجا که هدف از کاوش در تپه گریران روشن نمودن وضعیت گاه نگاری عصر مفرغ لرستان و شرق زاگرس مرکزی بود، داده های فرهنگی مربوط به عصر مفرغ در این محوطه بیشتر مورد توجه قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه عصر مفرغ در لرستان و زاگرس مرکزی از اواخر هزاره چهارم پس از میلاد تا اواسط هزاره دوم پس از میلاد(۳۰۰۰ تا۱۵۰۰) را در بر می گیرد، عنوان کرد: از آنجا که تاکنون مطالعه هدفمندی در لرستان به منظور روشن نمودن وضعیت گاه نگاری عصر مفرغ انجام نشده کاوش در تپه گریران در نوع خود برای استان مهم و تعیین کننده است.
جوانمرد با بیان اینکه عصر مفرغ منشا تحولات بسیاری به شمار می آید، تصریح کرد: آغاز شهرنشینی، شکل گیری دولتها، شهرها، نظام طبقاتی در جامعه، تدفین های گورستانی و گسترش استقرارگاهها از مهمترین تحولات مربوط به عصر مفرغ می باشد.
وی افزود: قرار گرفتن تپه گریران در مرکز دشت الشتر و دامنه جنوبی کوه گرین و همچنین وسعت کم نظیر محوطه در عصر مفرغ از مهمترین دلایلی بود که موجب شد این تپه از سوی کاوشگران جهت اهداف فوق مورد کاوش قرار گیرد.
رئیس میراث فرهنگی صنایه دستی و گردشگری سلسله گفت: با توجه به اطلاعات گردآوری شده از لایه نگاری فصل اول کاوش تپه گریران به نظر می رسد بتوان بسیاری از مسایل حول عصر مفرغ لرستان و زاگرس مرکزی را پاسخ داد و به نتایج در خشانی در ارتباط با فرهنگ های دوران پیش از تاریخ منطقه دست یافت.
وی افزود: در حال حاضر ادامه لایه نگاری های تپه باستانی گریران شهرستان سلسله به دلیل ناپایداری های جوی متوقف و به فصل بعد موکول شده است.
شهرستان سلسله دارای ۲۱۷ اثر تاریخی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.
شهرستان سلسله با ۷۵هزار نفر جمعیت یکی از شهرستانهای استان لرستان است که مرکز آن شهر الشتر است.
این شهرستان از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است.
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی @irnalorestan نیز منتشر می شوند.
۷۲۶۵/۶۰۶۰
خبرنگار: زهرا جمشیدی نسب**انتشاردهنده:محمد علیدوستی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


تپه باستانی گریران


کاوش و لایه نگاری