اخبار گردشگری, گردشگری و توریسم

انتخاب تبریز به عنوان مرکز مطالعات گردشگری و میراث فرهنگی در محور جاده ابریشم

فرشاد رستمی روز پنج شنبه به ایرنا گفت: در جلسه ای که عصر دیروز با حضور نمایندگان جایکا در تبریز برگزار شد، نماینده این آژانس با اشاره به اتمام ارزیابی کریدورهای تاریخی ایران، این شهر را پروژه جدید مطالعاتی حوزه گردشگری و میراث فرهنگی این آژانس در محور جاده ابریشم عنوان کرد.
وی با اشاره به اهداف جایکا از انجام این مطالعات افزود: وجود آثار ثبت جهانی، برندهای مطرح و ظرفیت های گردشگری می بایست منجر به ایجاد تحول اقتصادی در معیشت مردم شود که مطالعات جایکا در این راستا انجام خواهد شد .
وی گفت: برای این منظور با توجه به شاخص های موجود از میان شهرهای اهواز، شیراز، اصفهان، یزد و تبریز در دو کریدور تمدن باستانی و جاده ابریشم، تبریز مورد انتخاب نهایی این آژانس قرار گرفت.
رستمی گفت:با توجه به وجود آثار ثبتی در فهرست جهانی در استان های همجوار، شهر تبریز به عنوان مرکز محور گردشگری شمالغرب کشور در این پروژه مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
سرپرست معاونت گردشگری استان با اشاره به اینکه ظرفیت بالای رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸ یکی از مهم ترین دلایل انتخاب جایکا است، خاطرنشان کرد: رویدادهای بین المللی و وجود برندهای مطرح زمینه توسعه گردشگری را فراهم می کند.
به گزارش ایرنا ، آکیرا اوهارا، کارشناس ارشد میراث فرهنگی وگردشگری جایکا هم اظهارکرد: شهر تبریز از گذشته های دور تاکنون به عنوان دروازه بین اروپا و آسیای شرقی بوده است و به دلیل دارا بودن آثار ثبتی در فهرست جهانی یونسکو همچون بازار تبریز ظرفیت بالائی برای توسعه گردشگری تاریخی و فرهنگی دارد.
وی ظرفیت ها و زیرساخت های بالای گردشگری در استان آذربایجان شرقی از جمله وجود روستاهای هدف گردشگری مانند روستای صخره ای کندوان، تنوع ظرفیت های اکوتوریسمی و نیز دارا بودن ظرفیت در حوزه گردشگری سلامت و وجود برندهای مطرح همچون فرش تبریز را از جمله عوامل موثر در این انتخاب عنوان کرد.
اوهارا همچنین بر مشارکت جامعه محلی و انجمن های مردم نهاد در اجرایی کردن برنامه های گردشگری تاکید کرد و گفت: آگاهی و میزان مشارکت مردم بومی و محلی برای توسعه گردشگری بسیار مهم است و بر گزاری دوره های آموزشی در این امر می تواند بسیار موثر باشد که جایکا به موازات این مطالعات در این راستا با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان اقدامات زیربنایی انجام خواهد داد.
وی در ادامه بر بحث بازاریابی و تجاری سازی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: وجود پروازهای مستقیم از تبریز به مقاصد بین المللی از جمله اروپا، قفقاز، روسیه و ترکیه و همچنین اتصال تبریز به شبکه زمینی و ریلی بین المللی ویژگی دیگری است که در این مطالعات به آن استناد خواهد شد.
کارشناسان آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) درحضور دو روزه خود در تبریز از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر تبریز، روستای تاریخی کندوان و نیز شهر تاریخی مراغه بازدید خواهند کرد.
سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی طرحی را از سال ۲۰۱۵ با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی کلید زد. در این طرح هر ساله شهری از کشورهای اسلامی به عنوان ” شهر نمونه گردشگری جهان اسلام ” معرفی می شود.
در اولین معرفی شهر قدس فلسطین در سال ۲۰۱۵ و در دومین معرفی شهر قونیه ترکیه در سال ۲۰۱۶ به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدند.
برای سال ۲۰۱۷ نیز شهر مدینه عربستان به این عنوان انتخاب و در نهایت شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.
این انتخاب در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر انجام شد.
دو شهر تبریز و یزد از ایران با توجه معیارهای انتخاب به عنوان نامزد معرفی شده بودند که تبریز توانست این عنوان را نصیب خود کند.
خبرنگار و انتشار: پرویز انصاری
۳۰۷۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


جایکا


تبریز ۲۰۱۸