اخبار گردشگری

اعتبار یک میلیارد ریالی برای کاوش ۲ دستکند در خمین مصوب شد

اسماعیل شراهی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با این اعتبار مصوب کاوش در ۲ دستکند خمین در فرنق و وارونه در دستور کار قرار دارد که با گرم شدن هوا در اسفندماه کلید می خورد.
وی بیان کرد: به دلیل برخورداری خمین از دستکندهای متعدد، راه اندازی موزه دستکندها در سایت موزه تهیق و ایجاد نمایشگاه دائمی به منظور نمایش اشیای حاصل از این کاوش ها در دستور کار است.
رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی توضیح داد: دستکند ها با هدف ایجاد سرپناه مردمان شهرها در ناملایمات محیطی و خطر حمله دشمنان ایجاد می شد و ویژگی بارز آن ها این است که بدون استفاده از هیچ گونه مصالح انسان ساخت و تنها با استفاده از ابزارهای دستی کندمان ایجاد شده اند و با گذر زمان همچنان مستحکم هستند و حرف های زیادی برای گفتن دارند.
شراهی ادامه داد: هدف از ایجاد اغلب این دستکندها استتار محل زیست و خفای انسانی در برابر دشمنان خارجی بوده و محوریت اشتراک آنان در زمینه معماری، وجود کریدورهای تنگ و تاریک و متعدد است.
به گفته کارشناسان و پژوهشگران، بیشترین دستکندهای شناسایی شده کشور در شهرستان خمین به ثبت رسیده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:۳۶ درصد از آثار تاریخی شهرستان خمین تاکنون در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند.
شراهی عنوان کرد:نخستین فصل کاوش های مطالعاتی و بررسی های باستان شناسی در حمین ازسال ۸۳ کلید خورد که دراین بررسی ها، ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شد و تاکنون ۹۰ اثر تاریخی درفهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
وی ادامه داد: ثبت ۱۰ اثر تاریخی در خمین در دست اقدام است که مهمترین این بناهای تاریخی کوه بوجه، قلعه دختر، کبوترخانه، سنگ نگاره های دوش دره خمین و چند عمارت تاریخی است.
شراهی افزود: ثبت آثاری چون سنگ نگاره ها، منظر فرهنگی تیمره و دیگر نقاط تاریخی شهرستان خمین فتح بابی برای معرفی، حفظ و قرار گرفتن آثار در لوای قانون بوده است.
وی بیان کرد: بر همین اساس خمین به عنوان یکی از پهنه های تاریخی ارزشمند در استان، باعث به وجود آمدن منطقه ای حدواسط کنش های فرهنگی از سمت پژوهشگران، مورخان و باستان شناسان شده و از آن پس همواره مورد توجه دانشجویان، محققان و علاقه مندان قرار گرفت.
رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت:کاوش های باستان شناسی دیگری در این شهرستان از سال ۹۳ با کاوش در دستکندهای تهیق آغاز شد که نتایج ارزنده ای در باب شناخت از تاریخ و فرهنگ خمین حاصل شد.
وی بیان کرد: نتایج این کاوش ها در قالب کتابی با عنوان نتایج کاوش در دست کند های تهیق خمین از طرف این اداره کل چاپ و در دسترس اهالی فرهنگ دوست قرار می گیرد.
شهرستان خمین زادگاه معمار کبیر انقلاب در ۶۱ کیلومتری اراک قرار دارد که مهمترین آثار تاریخی آن سنگ نگاره های تیمره، دستکندها و یا شهرهای زیر زمینی ، بیت تاریخی امام (ره)، تیمچه بازار، قلعه های تدافعی ، کبوترخانه ها ، قلعه سالار محتشم با ۲۴بقاع مترکه است.
۷۲۷۷/۶۰۱۳/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ثبت ملی


آثار تاریخی