اخبار گردشگری

فعالیت ۱۳ تشکل مردم نهاد در حوزه میراث و گردشگری آذربایجان غربی

جلیل رستم پور روز سه شنبه در حاشیه دومین دوره توانمند سازی تشکل های مردم نهاد شمال غرب کشور در ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آماری از تعداد اعضای تشکل ها در استان وجود ندارد.
وی اضافه کرد: راه اندازی تشکل های مردم نهاد در حوزه های مختلف به ویژه حوزه میراث فرهنگی مورد توجه جدی دولت تدبیر و امید است و در حالی که تا پیش از دولت یازدهم، سازمان مردم نهاد خاصی در این استان وجود نداشت، در این چهار سال به ۱۳ تشکل رسیده و روند بررسی درخواست های جدید نیز در استان ادامه دارد.
وی برگزاری دوره توانمندسازی تشکل های مردم نهاد شمال غرب کشور در ارومیه را گامی بلند در شناساندن ظرفیت های این تشکل ها برشمرد و اظهار کرد: این دوره با هدف آشنا ساختن تشکل های مردم نهاد با مبانی اکوتوریسم و مقررات مربوط به آن و آشنایی با مبانی و اصول مرمت و احیای آثار و ابینه تاریخی برگزار می شود.
وی ادامه داد: با توجه به گسترده بودن آثار و ابنیه تاریخی در استان تشکل های مردم نهاد می توانند در صیانت از این آثار و کمک به مرمت و جلوگیری از تخریب آنها نقش اساسی ایفا کنند.
دبیر اجرایی دومین دوره توانمند سازی تشکل های مردم نهاد شمال غرب کشور افزود: هم اکنون برخی از آثار تاریخی استان توسط انجمن های روستایی و شهری صیانت می شود.
وی اظهار کرد: نظارت بر مرمت ابنیه تاریخی یکی دیگر از وظایف تشکل های مردم نهاد است و اعضای این سازمان های غیردولتی باید با آگاهی کامل در صورت صحیح نبودن نحوه مرمت یک ابنیه تاریخی وارد عمل شده و اطلاع رسانی کنند.
به گزارش ایرنا، دومین دوره توانمند سازی تشکل های مردم نهاد شمالغرب کشور با حضور استان های آذربایجان غربی، شرقی ، کردستان، گیلان و اردبیل با ۲ محور حفظ و مرمت اینیه تاریخی و اکوتوریسم و گردشگری چهاردهم و پانزدهم آبان ماه سالجاری در مهمانسرای جهانگردی ارومیه برگزارشد.
براساس این گزارش دوره نخست این دوره در مردادماه سال جاری درآذربایجان شرقی برگزار شده بود.
سازمان مردم‌نهاد (NGO) که در سمن خوانده می شود، سازمانی است که به طور مستقیم بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود، اما نقش بسیار مهمی به عنوان واسطه بین فرد فرد مردم و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می‌کند.
تشکل های مردم نهاد هم اکنون در دنیا‌ حول محورهای ارزشمندی مانند حفظ محیط زیست و حقوق بشر شکل می گیرد و به جای این که اعضا به صورت پراکنده به سمت هدف های مشترک گام بردارند، برنامه های خود را از طریق تشکل، پرداخت کرده و به صورت منسجم، عقلانی، قانونی، کارا و موثر انجام می دهند.
۸۱۳۵/۲۰۹۳** خبر: شهین بیدادرس ** انتشار: صابر چهرقانی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث و گردشگری


تشکل های مردم نهاد


آذربایجان غربی