اخبار گردشگری

برگزاری آیین کهن باران خواهی در انار استان کرمان

محسن منصورآبادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:آیین باران خواهی در مواقع کاهش نزولات آسمانی مرسوم بوده است و به گفته افراد سالخورده روستا، این مراسم از قدیم الایام در کنار مزرعه ای خشکیده به دلیل بی‌آبی برگزار می شده است.
وی بیان کرد: آش ویژه این آیین پس از جمع‌آوری نذورات توسط سر آشپز پخته می شود و زنان اطراف دیگ آش ایستاده و یک نفر شروع به خواندن دعای طلب باران می‌کند و بقیه دست‌ها را بالا برده و الهی آمین می‌گویند.
منصورآبادی ادامه داد: پس از پخت آش و صرف کردن آن، مقداری از این آش توسط زنان جوان تر به در خانه‌های افرادی که در مراسم نبودند برده می شود.
وی گفت: کودکان نیز در آب حوض موتور خانه یا جوی آب غلتو (شنا)می کنند و یا آب را به هوا پاشیده و با درست کردن باران مصنوعی به زیر این قطرات رفته و بازی و برای بارش باران دعا می کنند.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان انار بیان کرد: هر ساله این مراسم از سوی انجمن میراث فرهنگی روستای قربان آباد شهرستان رفسنجان برگزار می شود.
وی افزود:روستای قربان آباد از معدود مناطق شهرستان انار محسوب می شود که دارای انجمن میراث فرهنگی است، این انجمن در سال ۹۵ با ۱۰ عضو تشکیل شده است.
وی تصریح کرد: اعضای شورا، دهیار و ۶نفر از زنان فعال در زمینه صنایع دستی و پخت نان ها و غذاهای سنتی، از اعضای این انجمن هستند و حفظ آداب و رسوم قدیم این شهرستان جزو تعهدات اعضا است.
شهرستان انار در فاصله ۲۱۰ کیلومتری شمال مرکز استان قرار دارد.
شهرستان انار دارای جاذبه های تاریخی همچون بقعه بشر بن حارث معروف به بشر حافی، کاروانسرای شاه عباسی، قلعه داودآباد و بقعه امام زاده محمد صالح(ع) است.
خبرنگار:داود رجبی بهجت** انتشار : بهنام احمدی *
۷۴۳۷/ ۵۰۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


باران خواهی


انار


رسم