اخبار گردشگری

اجرای سردر بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی نیازمند اعتبار است

کریم حاجی زاده روز پنجشنبه افزود: سردر عالی قاپو در مقابل حیاط بزرگ بقعه یکی از بخش های تاریخی این بنای تاریخی است که در دهه های گذشته تخریب شده و میراث فرهنگی استان در نظر دارد نسبت به ساخت دوباره آن اقدام کند.
وی گفت: اعتبار اجرای این مهم فعلا تامین نشده و امیدواریم با تامین اعتبار طرح معماری و سازه تکمیل شده و خرید مصالح آغاز شود.
حاجی زاده با ابراز امیدواری برای تحقق این مهم در سال آینده اضافه کرد: علاوه بر این در بقعه ثبت جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی عملیات تثبیت تزئینات نقاشی و گچ بری چینی خانه ادامه دارد.
او طرح قابل توجه دیگر در مرمت بخش های مختلف بنا را ساماندهی موزه سفال در مدرسه مجاور بقعه دانست و افزود: علاوه بر این تامین کاشی های گنبد الله الله در دست اقدام است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، او گفت: در سال آینده همچنین تکمیل آجر فرش ۳۰۰ متر مربع از پشت بام های نگارخانه خطایی که عملیات مقدماتی و ایزولاسیون آن به اتمام رسیده پیگیری خواهد شد.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.
این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.
اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند.
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
۶۰۱۸/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


عالی قاپو


سردر