اخبار گردشگری

کشف ۶۰ اثر مربوط به عصر آهن در جنت رودبار رامسر

نخستین فصل کاوشگری ، گمانه زنی ، مستند سازی ، مطالعات سنجش از راه دور گورستان ایزگام از چهاردهم شهریور ماه امسال با اعزام هیاتی از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شد.
هدف از کاوش در این گورستان تاریخی تعیین حریم و عرصه ، مطالعه و مستند سازی منطقه و تهیه پرونده جهت ثبت این اثر در لیست آثار ملی کشور اعلام شد.
محمدرضا خلعتبری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ در کاوش های اخیر هیات تحقیقاتی باستان شناسی تعدادی قبر از نوع چارچینه سنگی ، حفره ای ساده و کلان سنگی به همراه ظروف سفالین مختلف ، ابزار و آلات شکار، رزم ، زیورآلات و نیز مقادیر بقایای انسانی و حیوانی کشف شد.
وی گفت که آثار کشف شده متعلق به دوران آغازین سده هزاره سوم قبل از میلاد موسوم به عصر آهن ۱ و ۲ است.
گورستان ایزگام دشت جنت رودبار رامسر یکی از گورستان های تاریخی مازندران است که گمانه زنی در آن طبق یک برنامه تحقیقاتی و شناسایی اضطراری پژوهشی در سال ۱۳۶۸ صورت گرفته بود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت که بقایای انسانی و حیوانی کشف شده در این گورستان برای مطالعات و انجام آزمایشاتی مانند جانورشناسی ، ‌ایزوتوپ دندان تغذیه ، امراض رایج در میان جوامع آن روزگار و سالیابی مطلق ژنتیک به مراکز تحقیقاتی بین المللی فرستاده شده است .
نخستین مرحله کاوش در گورستان تاریخی ایزگام دشت جنت رودبار رامسر بیست و پنجم مهر ماه سال جاری پایان یافت .
خلعتبری گفت که با توجه به خلاء‌ مطالعات زیربنایی در شهرستان رامسر ، پس از دریافت نتایج نمونه های ارسالی به مراکز تحقیقاتی و بین المللی ، نتایج به همراه کارهای میدانی انجام شده در قالب کتاب تدوین می شود تا در اختیار دانش پژوهان ، علاقه مندان بویژه مردم شهرستان رامسر قرار گیرد.
شهرستان رامسر در غرب مازندران اگر چه به خاطر داشتن جاذبه های طبیعی بی بدیل ، نگین گردشگری مازندران به شمار می رود ولی تاکنون پژوهش های زیادی در باره رد پای تاریخ در این منطقه صورت نگرفته است .
بر اساس گزارش میراث فرهنگی مازندران تاکنون ۱۲ اثر در شهرستان رامسر در فهرست آثار ملی ثبت شد و ۱۳ اثر دیگر نیز در نوبت ورود به فهرست آثار ملی هستند.
هتل قدیم رامسر ، بلوارمعلم ، کاخ مرمر ، ساختمان فرمانداری سابق ، قلعه مارکو و دریاچه بلور از جمله آثار تاریخی شهرستان رامسر است که تاکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
خبرنگار : ‌مهراب زکی پور کینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
۷۰۷۸ /۱۶۰۲/۱۶۵۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ایزگام دشت


رامسر