اخبار گردشگری

پنجمین دوره نمایشگاه منطقه ای در کردستان گشایش یافت

مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کردستان روز سه شنبه در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: در پنجمین دوره نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی اصیل و سنتی هنرمندانی از هفت استان کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، همدان، زنجان، کرمانشاه و ایلام حضور دارند.
سیدمحسن علوی اظهار کرد: هنرمندان منتخب این استان آثار خود را در ۵۰ رشته صنایع دستی اصلی از جمله ارغوان بافی، البسه محلی، گلیم باقی، چاقو سازی، سنگ های قیمتی و تزئینی، سفالگری، ملیله دوزی، سراجی سنتی، کلاش بافی، شالبافی و چرم دوزی در ۴۱ غرفه به نمایش گذاشته اند.
وی با بیان اینکه بیشتر هنرمندان صنایع دستی مکان مناسبی را برای عرضه آثار خود ندارند برگزاری نمایشگاه های دوره ای و منطقه ای باعث می شود علاوه بر تاثیرگیری از سایر هنرمندان و ارائه ایده های جدید در آثار خود بتوانند راه مناسبی برای گسترش اشتغال و بازاریابی و فروش محصولات خود پیدا کنند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، آثار باستانی و گردشگری کردستان نیز در این آیین با بیان اینکه این اداره تاکنون پنج دوره منطقه ای را در کردستان برگزار کرده و هنرمندان استان از ۴۱ غرفه سهم ۱۸ مورد را دارد، افزود: معرفی فرهنگ بومی کردستان و دسترسی آسان شهروندان به نمایشگاه مهمترین علت انتخاب موزه مردم شناسی (خانه کِرد) به عنوان محل نمایشگاه است.
سعید نظری با بیان اینکه هم اکنون هنرمندان صنایع دستی کردستان در ۴۵ رشته مشغول فعالیت هستند که ۱۸ مورد از این تعداد ویژه استان است، ادامه داد: سبد بافی، گلیم بافی، البسه محلی (کُردی دوزی)، کلاش بافی و شالبافی از جمله ۱۸ رشته های فعال صنایع دستی مختص استان است.
به گفته وی، هم اکنون ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند که از این تعداد سه هزار و ۶۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.
نظری با بیان اینکه احتمال می رود بیش از ۴۰ هزار نفر از هنرمندان کردستان در ۴۵ رشته فعال صنایع دستی فعالیت کنند افزود: بسیاری از هنرمندان برای دریافت شناسه فعالیت به این اداره کل مراجعه نکرده اند.
پنجمین دوره نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی شمالغرب کشور از ۲۵ تا ۲۸ مهر به مدت چهار روز از سالعت ۱۰ صبح تا ۱۸ پذیرای علاقه مندان است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


نمایشگاه


صنایع دستی


منطقه ای