اخبار گردشگری

پلیس،بالارونده از دیوار ارگ کریمخان را شناسایی می کند

مصیب امیری چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : ارگ کریمخانی از جاذبه های گردشگری شیراز و ثبت شده در آثار ملی است و همه تدابیر برای حفاظت و مراقبت از این بنای دوره زندیه انجام می شود.
وی ادامه داد:‌بالا رفتن از دیوار ارگ برای خودنمایی کاری ناپسند است که می تواند به سلامت فرد و به سلامت بنا لطمه بزند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از شهروندان خواست تا نسبت به موارد مشابه حساسیت بیشتری داشته باشند و با دیدن چنین صحنه هایی موارد را سریعا به پلیس اطلاع دهند.
وی ادامه داد:‌همه ما برای مراقبت و حفاظت از بناهای تاریخی مسئولیت داریم،صرفا میراث فرهنگی مسئول بناها و آثار فرهنگی و تاریخی نیست، حفاظت از این آثار باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه ما نهادینه شود.
ارگ کریم‌خانی از جمله آثار تاریخی دوره زندیه شهر شیراز است و در میدان شهرداری این شهر قرار دارد.
کریم خان زند برای ساخت این ارگ از بهترین هنرمندان و معماران آن دوره دعوت به همکاری کرد. این معماران و هنرمندان به دلیل مهارتی که داشتند توانستند این ارگ را بسیار سریع بسازند.
ساخت ارگ کریم خانی که در واقع دژی نظامی بوده است، بین سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی انجام شد.
بنای افراشته ارگ کریم‌خانی، ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی است. بخش درونی ارگ با ایوان‌ها و اتاق‌های نقاشی شده، آب‌نماها و باغچه‌ها از ظرافت خاصی برخوردار است. سه ضلع شمال، جنوب و غرب هر یک دارای یک ایوان و شش اتاق مسکونی در دو طرف آن است.
ارگ اندرونی، کاخ سلطنتی کریم خان و خانواده‌اش بوده که در زمینی به مساحت حدود ۱۳ هزار متر مربع با حدود ۴۰۰۰ متر مربع زیر بنا در غرب میدان توپخانه قدیم واقع است.
اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شده و جوانی را نشان می دهد که از دیوار ارگ بالا می رود و سپس پایین می آید.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
۶۱۱۳ /۱۸۷۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ارگ کریمخانی


دیوار ارگ