اخبار گردشگری

تور گردشگری سفالگران کشور در سیستان وبلوچستان

وحیده رخشانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعضای این تور متشکل از سفالگران تهران و انجمن سفالگران کشور در این سفر پنج روزه با ظرفیت های هنری و سفالگری و هنرمندان سفالگر استان آشنا می شوند.
وی افزود: برنامه های این تور با دیدار از آثار سفالگری موجود در موزه منطقه ای جنوب شرق مستقر در زاهدان همراه با همایش آموزشی آغاز شد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زاهدان اظهار داشت: سخنرانان در این سمینار آموزشی در رابطه با فرهنگ، آداب و رسوم مردم سیستان و بلوچستان و نقوش شکل گرفته بر سفال های کشف شده اطلاعاتی را در اختیار این مهمانان کشوری قرار دادند.
رخشانی افزود: دیدن آثار تاریخی و باستانی استان از جمله کوه خواجه و شهرسوخته زابل، روستای کلپورگان، روستای ناهوک و جذابیت های شهرستان های ایرانشهر، بمپور و خاش از دیگر برنامه های اجرایی برای این تور گردشگری است.
وی ادامه داد: با توجه به ثبت جهانی روستای کلپورگان این تور به منظور آشنایی بیشتر هنرمندان سفالگر کشور با سفال استان به ویژه سفال کلپورگان برگزار شده است.
وی گفت: نمایشگاهی از آثار نقاشی و سفالگری دانش آموزان روستای کلپورگان سراوان قرار است در حاشیه حضور این تور در منطقه برگزار شود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زاهدان افزود: تعدادی دفتر نقاشی توسط انجمن سفالگری کشور برای هدیه به این دانش آموزان تهیه شده است.
به گزارش ایرنا شورای جهانی صنایع دستی، اخیرا کلپورگان سراوان را بواسطه هنر سفال هفت هزار ساله اش به عنوان نخستین روستای صنایع دستی جهان، ثبت کرد.
سفال کلپورگان شاهکار هفت هزار ساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب «سراوان» با شهرت جهانی و منحصر به فرد در میان سفالینه های تاریخی است.
کلپورگان روستایی در ۲۵ کیلومتری شهر سراوان و ۳۹۰ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواستگاه سفالی به همین نامست و آنچه امروز کلپورگان را از سایر نقاط متمایز کرده هنر سفالگری آن است.
۳۰۴۲**۶۰۸۱ خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


کلپورگان


تور سفالگران