اخبار گردشگری

عزم پاکستان در تحقق توسعه پایدار با رونق گردشگری

به گزارش ایرنا و بر اساس آخرین آمار موسسه توسعه گردشگری پاکستان (PTDC)، با بهبود شاخص های امنیتی این کشور، آمار ورود سالانه گردشگران به این کشور افزایش یافته و با افزایش سه برابری نسبت به سال ۲۰۱۳ به یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۶ رسیده است.
همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده، تعداد گردشگران داخلی نیز در سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی را نشان می دهد.
مجموع سهم صنعت گردشگری در اقتصاد پاکستان طی سال های اخیر به ۱۹٫۴ میلیارد دلار رسیده و انتظار می رود این میزان طی ۱۰ سال آینده به ۳۶٫۱ میلیارد دلار افزایش یابد.
همچنین بر اساس آمارها، سهم مستقیم گردشگری و سفر در تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۶، این کشور را از بین ۱۸۵ کشور جهان در رتبه ۴۷ قرار داده است.
‘برجی طاهر’ وزیر کشمیر در کابینه پاکستان نیز طی روزهای اخیر در کنفرانس روز جهانی گردشگری در اسلام آباد گفته بود که دولت ابتکارات جسورانه و مثبتی برای بهبود بخش گردشگری کشور آغاز کرده است.
وی با تشریح اقدامات و برنامه های دولت برای رشد صنعت گردشگری گفته بود: با برنامه های دولت برای توسعه این صنعت به ویژه در منطقه گردشگری’گیلگیت بالتیستان’، انتظار می رود که میزان ورود گردشگران خارجی به این منطقه در سال آینده حداقل ۱۰ درصد افزایش یابد.
‘برجی طاهر ‘در سخنان خود گفته بود:دولت طی ۵ سال آینده حدود ۴٫۷ میلیون دلار در این منطقه سرمایه گذاری می کند که بهبود خدمات گردشگری و ایجاد فرصت های شغلی را تضمین می کند.
بیشتر شهرهای پاکستان دارای آثار تاریخی زیبایی هستند که سبب جذب توریست می شوند.
اغلب این شهرها قبل از بابلیان تشکیل شده و تاریخ موجودیت آن ها به دو هزار و ۵۰۰ سال پیش ازمیلاد مسیح برمی گردد.
تاریخ پاکستان عمدتاً به تاریخ هند و ایران وابسته است و در سنن و آداب و عادات، سابقه ای قبل از یونانیان دارد. از خرابه های تمدن باستانی گرفته تا بخش های تپه های هیمالیا، همه جهان گردانی را به خودجذب می کنند.
گونه های مختلف مناظر و آب و هوا در پاکستان به این کشور اجازه می دهد تا از گونه های مختلف حیوانات و پرندگان وحشی برخوردار باشد. انواع حیوانات مانند تمساح، شاهین، قرقی، کفتار و بسیاری دیگر، در این کشور زیست می کنند.
زیبایی های پاکستان در مناظر طبیعی و تاریخی، جاذبه اصلی رونق گردشگری در بخش داخلی و خارجی بوده است، ولی به دلیل بروز نارآرامی ها و اقدامات تروریستی، توسعه و رونق این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است.
البته وقوع برخی حملات انتحاری و تروریستی در مناطق شمالی پاکستان گردشگران را در ورود به پاکستان بازگردانده است.
منطقه پاکستان شمالی گیلگیت بالتیستان به عنوان پایتخت گردشگری پاکستان شمرده می شود که به بلندترین قله های جهان نظیر K2 به عنوان دومین قله مرتفع جهان نزدیک است.
منطقه گردشگری گیلگیت بالتیستان به عنوان جاذبه برخوردار از چشم انداز، کوه ها، دریاچه ها، یخچال ها و دره ها است.
این منطقه نه تنها برای کوه های مرتفع آن شهرت یافته است بلکه از این منطقه به عنوان نمونه زیبایی از فرهنگ و تاریخ مردم پاکستان یاد می شود.
همچنین، دره های چیترال، کوهان و سوات نیز مقصد عمده گردشگران خارحی و داخلی پاکستان است.
بهبود کیفیت جاده ها در مناطق شمالی با امکانات بهتر برای استقرار مسافران گردشگران از سراسر جهان و سراسر پاکستان را جذب کرده است.
کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) همچنین نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند، زیرا هر دو کشور در ساخت زیرساخت های گردشگری به ویژه بزرگراه های با کیفیت در گیلگیت بالتیستان که هم مرز با چین و پاکستان است، فعالیت می کنند.
شهر لاهورنیز به عنوان پایتخت فرهنگی پاکستان و مرکز ایالت پنجاب و دومین کلانشهرتاریخی و فرهنگی در جنوب آسیا شمرده می شود.
این شهر با تاریخ غنی و قدمت هزاره ساله ی خود، به عنوان پایتخت امپراتوری غزنویان، دولت غوریان، امپراتوری مغول، امپراتوری سیک و هند بریتانیا خدمت کرده است.
ساختارهای تاریخی همچون مسجد بادشاهی، قلعه ی لاهور، باغ شالیمر، مقبره های جهانگیر و نور جهان، دروازه ی جوبورجی، شهر دیوار، دادگاه عالی لاهور، دفتر مرکزی پست، موزه ی لاهور و ایستگاه راه آهن لاهور نمومه ای از جاذبه های گردشگری این شهر است.
باغ وحش لاهور، چهارمین باغ وحش قدیمی در جهان است.
لاهور به عنوان قلب فرهنگی پاکستان میزبان هنر، آشپزی، جشنواره، موسیقی، فیلم سازی، باغبانی و روشنفکران کشور است.
کارشناسان گردشگری بر این مهم هم عقیده اند که با بهبود شاخص های امنیتی در پاکستان و تبلیغ دولت در خصوص جذب گردشگر، این صنعت اشتغالزا در پاکستان بیش از گذشته در اقتصاد کشور نقش بازی می کند.
آساق*** ۶۱۲۵** سیدبهادر حسینی**۱۶۶۳**انتشار دهنده: خسرو حسینی

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری پاکستان


افزایش گردشگر


اسلام آباد