اخبار گردشگری

حضور گردشگران خارجی در مراسم تعزیه خوانی روستای فدیشه نیشابور

خانم ‘آنا’ از کشور آلمان که برای دیدن مراسم تعزیه خوانی به نیشابور آمده بود به خبرنگار ایرنا گفت: برای من بسیار شگفت انگیز است که پس از گذشت این همه سال هنوز مردم به یاد امام حسین (ع) که در راه عدالت و حفظ اسلام به شهادت رسیده عزاداری می کنند.
وی با اشاره به نظم و ترتیب حاکم بر این مراسم افزود: در بازگشت به کشورم برای همه تعریف خواهم کرد که شاهد چه مراسم با شکوهی بودم.
مهدی نجفی از پیشکسوتان تعزیه خوانی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عاشورای هر سال حدود ۷۰ هزار عزادار حسینی از سراسر جهان در مراسم تعزیه خوانی روستای فدیشه شرکت می کنند و این مراسم با حضور ۵۰ هیات از روستاهای مجاور برگزار می گردد.
وی افزود: این تعزیه خوانی آمیخته با هنرهایی همچون موسیقی، تئاتر و شعر بسیار مورد توجه و علاقه مردم قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در اجرای این مراسم ابتدای آیین ‘عَلَم سلام’ انجام می شود و در ادامه آن مراسم تعزیه خوانی و ‘شبیه گردانی’ با هنرنمایی ۲۵ تعزیه خوان برگزار می گردد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: همزمان با هفته گردشگری و مصادف شدن با ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) تور گردشگری مراسم آیینی علم گردانی روستای فدیشه برگزار شد.
هادی شریفان افزود: در این مراسم عزاداران روستای میزبان به استقبال عزاداران روستاهای همجوار که به فدیشه آمده اند می روند که این مراسم به ‘علم سلامی’ یا ‘علم خبری’ مشهور است.
وی در باره نحوه برگزاری این مراسم اظهار کرد: روستای میزبان علم خود را آذین بسته و در ورودی روستا به استقبال هیاتهای روستاهای مجاور می رود.
وی گفت: دسته های عزاداری روستاهای میهمان با رسیدن به دسته عزاداری روستای میزبان علم خود را به سوی پایین خم کرده و اصطلاحا سلام می دهند که با اشعار و مرثیه سرایی مداحان همراه است.
شریفان افزود: پس از مرثیه سرایی دسته های عزاداری با هم یکی شده و به میدان اصلی روستا می روند و در آنجا مراسم تعزیه خوانی انجام می گیرد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مراسم تعزیه خوانی در روستای فدیشه قدمت ۳۰۰ ساله دارد که از ساعت هشت صبح روز عاشورا آغاز شده و تا عصر آن روز ادامه دارد.
عباس کرخی با اشاره به استقبال پرشور مردم از این مراسم افزود: هر سال افراد بسیار برای دیدن این مراسم از سراسر ایران و حتی کشورهای دیگر به این روستا می آیند و اهالی روستا نیز از شب گذشته با تدارک ۷۰ دیگ حلیم به پذیرائی از عزاداران حسینی می پردازند و در این روز در خانه اهالی روستا بر روی همه عزاداران حسینی باز است.
وی اظهار کرد: نیشابور از شهرهایی است که هنر تعزیه خوانی در آن دارای قدمت بسیار است بطوری که ‘پیتربروک’ نمایشنامه نویس مطرح جهان در دیدار از گروههای تعزیه نیشابور آن را در دنیا منحصر به فرد توصیف کرده است.
روستای فدیشه در ۶۰ کیلومتری نیشابور قرار دارد.
۹۸۶۹ / ۶۰۵۳ خبرنگار: سعید صفارائی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

انتهای پیام /*


اجتماعی


فرهنگی


تعزیه خوانی


فدیشه نیشابور