اخبار گردشگری

بازدید گردشگران از بیت امام خمینی(ره) در خمین ۶۰ درصد افزایش یافت

حجت الاسلام علیرضا مرودشتی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در نیمه نخست پارسال، تعداد گردشگران بیت امام، ۱۴۲هزار نفر بوده که این تعداد امسال به ۲۳۰ هزار نفر افزایش یافته است.
وی اظهارکرد: تعداد بازدیدکنندگان خارجی نیز در همسنجی با مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش یافته است.
مدیر موسسه حفظ، تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در خمین گفت: در نیمه نخست امسال، ۲۲۸ گردشگر خارجی از بیت قدیمی امام خمینی (ره) در خمین بازدید کردند که این تعداد در مدت مشابه پارسال، حدود ۲۰۰ گردشگر بود.
وی اظهارکرد: گردشگران خارجی از کشورهای آمریکا، المان، بوسنی ، ایتالیا، عراق، لبنان ، فرانسه و اسپانیا بودند که با سفر به ایران از پرجاذبه ترین اثار تاریخی شهرستان خمین نیز بازید کردند.
حجت الاسلام مرودشتی بیان کرد: در این مدت ۷۰ هزار جلد کتاب، بیش از چهار هزار سی دی، بروشور به منظور شناخت جایگاه، سبک زندگی و دیدگاه های حضرت امام در قالب بسته های فرهنگی به بازدید کنندگان اهدا شده است.
بیت تاریخی امام خمینی( ره ) عمارتی چهار هسته ای است که چهار حیاط دارد، اما بر خلاف معماری خانه های سنتی ایرانی، هیچ کدام از حیاط ها نقش مرکزی ندارد.
جلوخان های این بنا که بخش وسیعی است به صورت فرورفتگی در کنار مسیر و در جلوی در اصلی قرار دارد ودر اصلی این خانه در پیش خان قرار دارد و این در دو لنگه بوده و هر لنگه متشکل از چند ردیف تخته قطور طولی است.
بعد از عبور از ورودی که در پیش اطاق قرار دارد وارد فضایی کاملا سر بسته به نام هشتی می شویم که یک هشت ضلعی کامل است وبعد از هشتی در راهروی طویل و کم عرض و تاریکی قرار می گیریم که به آن دالان می گویند که این دالان مانع ورود ناگهانی به فضای داخل عمارت است.
وجود چند انبار، اصطبل و آشپزخانه از دیگر اجزا و فضاهای کارکردی این عمارت محسوب می شود.
این بیت تاریخی در محله سه پل شهر خمین و در شمال رودخانه این شهر حدود ۲۰۰ سال پیش ساخته و این عمارت به شماره ‎ ۱۷۴۶در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است
سنگ نگاره های تیمره، کبوترخانه ها، دستکدهای زیر زمینی، قلعه های تدافعی، قلعه سالار محتشم، بیت تاریخی، تیمچه بازار،مسجد جامع و ۲۴ بقاع متبرکه ازمهمترین آثار تاریخی خمین است.
۷۲۷۷/۳۰۷۵/ خبرنگار: افسانه آروند *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بیت تاریخی امام


بازدید