اخبار گردشگری

کاهش خروج گردشگران از پایانه های مرزی آذربایجان غربی در اولویت قرار دارد

به گزارش ایرنا جلیل جباری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ارومیه به ظرفیت های گردشگری دفاع مقدس و ورزشی این استان اشاره کرد و افزود: با اجرای برنامه های متنوع می توان بسیاری از گردشگران داخلی را به سمت جاذبه های تاریخی و فرهنگی داخلی سوق داد.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی در زمینه گردشگری روستایی نیز ظرفیت های بی بدیلی دارد، اظهار کرد: ایجاد سفره خانه های سنتی، تورهای طبیعت گردی و راه اندازی کارگاه های صنایع دستی در روستاهای مستعد گردشگری نقش موثری در جذب گردشگران خواهد داشت.
وی از شناسایی ۶ روستای دارای بافت تاریخی در این استان خبر داد و گفت: روستاهای قره آغاج و عسگرآباد ارومیه، خانقاه خوی، سهولان و سویناس مهاباد و باغچه جوق ماکو از جمله این روستاهاست.
جباری به اقامتگاه های بوم گردی این استان نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر پنج واحد اقامتگاه بوم گردی فعال بوده و ۴۴ اقامتگاه بوم گردی دیگر نیز در حال احداث است.
به گفته وی در سال گذشته ۵۵۰ هزار گردشگر وارد آذربایجان غربی شدند و در سال جاری نیز ورود ۷۰۰ هزار گردشگر به این استان هدفگذاری شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۷۲ دفتر مسافرتی در استان وجود دارد، گفت: تا پایان سال جاری ۲۱ مجوز دفتر مسافرتی نیز صادر می شود.
جباری، اطلاع رسانی و تبلیغات، گسترش حمل و نقل، ایجاد امنیت، افزایش امکانات رفاهی و همچنین ایجاد فضاهای تفریحی را پنج عاملی اصلی برای توسعه گردشگری این استان عنوان کرد.
وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن پنجم مهرماه، روز جهانی گردشگری اظهار کرد: برگزاری همایش تجلیل از منتخبان بخش های مختلف گردشگری، بهره برداری از تعدادی دفاتر و آژانس های مسافری، برگزاری تور یک روزه برای دفاتر مسافربری و جامعه هتل داران جهت آشناسازی مدیران با آثار تاریخی و رعایت شعار اصلی سازمان جهانی گردشگری با عنوان ‘ سفر کن، لذت ببر و احترام بگذار’ از برنامه های اصلی هفته جهانی گردشگری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: در هفته گردشگری به منظور احترام به افراد سالخورده، تلاش شده است تا محیط هتل ها راحت تر از قبل برای استفاده سالمندان مهیا شود.
جباری افزود: بر اساس طرح مشترکی که بین میراث فرهنگی و گردشگری با اداره کل آموزش و پرورش استان در حال اجراست، تعدادی از دانش آموزان به عنوان همیار گردشگر اقدام به معرفی جاذبه های تاریخی به گردشگران خواهند کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان برپایی نمایشگاه صنایع دستی در مدرسه تاریخی شهید چمران ارومیه را از دیگر اقدامات هفته گردشگری عنوان کرد.
به گفته وی، حضور در رویدادهای گردشگری، برگزاری رویدادهای فرهنگی گردشگری، و برگزاری جشنواره گردشگری و صنایع دستی در سطح بین الملل از مهمترین برنامه های سال آینده است.

** ۱۷۰ میلیارد ریال برای تله کابین ارومیه هزینه شده است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص آخرین وضعیت تله کابین ارومیه گفت: تا به حال ۱۷۰ میلیارد ریال برای تله کابین ارومیه هزینه شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی با تاکید بر همکاری برخی از دستگاه های اجرایی با مجری این طرح، افزود: سرمایه گذار تله کابین ارومیه به زودی بر اساس یک برنامه زمانبندی نسبت به بهره برداری از فاز نخست این طرح اقدام می کند.
وی افزود: برخی دستگاه‌ها اگر همکاری لازم را انجام دهند، این طرح که در افزایش گردشگر نقش محوری دارد، خیلی زودتر به بهره برداری می رسد.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی بیش از یکهزار و ۵۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی و ۲ اثر جهانی دارد؛ تا کنون ۵۷ منطقه نمونه گردشگری برای استان تعریف شده است.
آذربایجان غربی سرزمین قلعه ها و تپه های باستانی اورارتوئی، ماننایی و میراث ماندگار تخت سلیمان در روستای هدف گردشگری است؛ روستاهایی که بهشت گمشده گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود.
سرزمینی با ظرفیت های مغفول گردشگری روستایی که گستره آن از ‘پردانان’ پیرانشهر و ‘بند’ ارومیه تا ‘باغچه جوق’ ماکو، ‘چورس’ چایپاره و ‘احمد آباد’ تکاب نشان از قدمت تاریخی این مرز و بوم دارد.
جای جای این استان که تاریخ کهن و باستانی آن با تمدن های التصاقی در هم تنیده شده، گویای تاریخ پر فراز و نشیبی است که جذابیتی کم نظیر برای گردشگران و مسافران داخلی و خارجی به شمار می رود.
این دیار کهن که تنها دروازه زمینی ایران به اروپا محسوب می شود، با ۱۳ مسیر بکر و ۲۰۰ روستای زیبا از ظرفیت های قابل توجهی در بخش گردشگری روستایی برخوردار است.
روستای پردانان پیرانشهر، گورچین قلعه ، امامزاده، جزایر و روستاهای اطراف دریاچه ارومیه، روستای سوله دوکل در بخش سیلوانای ارومیه، روستای بند ارومیه، سهولان مهاباد، احمدآباد تکاب و روستای باغچه جوق ماکو از جمله مناطق روستایی با ظرفیت بالا برای گردشگری است.
۸۱۳۵/ ۳۰۷۲
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


کاهش خروج گردشگران داخلی


آذربایجان غربی